Symetrie trojúhelnikových sítí
Symmetry of triangle meshes
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45817Identifiers
Study Information System: 109644
Collections
- Kvalifikační práce [11242]
Author
Advisor
Referee
Krajíček, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
General Computer Science
Department
Department of Software and Computer Science Education
Date of defense
18. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
trojúhelníková síť, rovina symetrie, obličejKeywords (English)
triangle mesh, plane of symmetry, faceTrojúhelníkové sítě jsou jedním ze způsobů, jak uložit povrch trojrozměrného tělesa v paměti počítače. Lze takto reprezentovat i lidský obličej. Poznatky o symetrii obličejů jsou cenné pro řadu vědních oborů, jako je antropologie, lékařství, kriminalistika či psychologie. Pro výpočet přibližné roviny symetrie obličeje jsme navrhli algoritmus založený na metodě gradientu, jež na množině všech rovin minimalizuje vzdálenost mezi jeho sítí a jejím symetrickým obrazem. Je ovšem možné jej aplikovat na libovolnou síť a využít při tom i jejích význačných bodů, tzv. landmarků. Implementaci zahrnující i vizualizaci výsledků jsme začlenili do projektu Morphome3cs zaměřeného na výpočty v antropologii.
Triangle meshes belong to methods of storing a surface of a threedimensional object in computer memory. A human face can be represented this way too. Findings about symmetry of faces are valuable for a variety of fields of study such as anthropology, medicine, criminalistics or psychology. For computing an approximate plane of symmetry of a face we have proposed an algorithm based on a gradient method, which minimizes distance between its mesh and its symmetric image over a set of all planes. However, it is possible to apply this algorithm to an arbitrary mesh and use its landmarks too. We have integrated the implementation covering also results visualization into Morphome3cs project focused on computations in anthropology.