Osvojovování cizího jazyka (angličtiny) na základě mateřského jazyka (češtiny) - souvislosti s teorií dětského jazykového obrazu světa
Second language acquisition (English) based on mother tongue (Czech) - connections to the theory of children's language picture of the world
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45416Identifiers
Study Information System: 87860
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Filippová, Eva
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Institute of Czech Language and Theory of Communication
Date of defense
19. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
vývojová psycholingvistika, osvojování jazyka, osvojování druhého jazyka, jazykový obraz světa, angličtina, děti předškolního věku, mateřská školaKeywords (English)
developmental psycholinguistics, language acquisition, second language acquistion, linguistic picture of the world, English, preschool children, kindergartenDiplomová práce se věnuje jazykovému osvojování mateřského jazyka (češtiny) a druhého jazyka (angličtiny) v předškolním věku a na základě dostupných teorií, výsledků ilustrativního výzkumu a ročního pozorování v mateřské škole s bilingvním výukovým programem zachycuje vývoj jazykových kompetencí dětí v obou jazycích. V úvodu jsou vymezeny teorie, které se věnovaly a věnují (od 20. století do současnosti) problematice osvojování jazyka. Vedle těchto teorií si všímáme také faktorů ovlivňujících jazykový vývoj dětí a zohledňujeme i teorii jazykového obrazu světa. Vývoj jazykových kompetencí (foneticko-fonologické, sémantické, gramatické, komunikační, pragmatické a slovní zásoby) v prvním jazyce (češtině), jež jsou definovány v souladu s dostupnými teoriemi, porovnáváme s empirickými zjištěními, která ukazují na vývoj těchto kompetencí v druhém jazyce (angličtině), a zachycujeme dílčí metodologické postupy.
This thesis engages in the language acquistion of the mother tongue (czech) and the second language (English) in preschool age and discribes the development of child language competence in both languages based on available theories, results of illustrative research and one-year observation in kindergarten with bilingual education program. In the beginning, there are defined theories which engaged in past and engage today (from 20th century till the present day) in study of language acquisition. In addition of these theories we focus factors which influence on the language development of children and consideration even theory of children's linguistic picture of the world. We compare the development of language competence (phonetic-phonological, semantic, grammatical, communication, pragmatic and vocabulary) in first language (czech) which are defined in agreement with available theories with empirical discoveries which indicate the development of those competence in second language (English) and we discribe partial methodological processes.