Vliv médií na formování kolektivní paměti
The Media Impact on the Collective Memory
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45384Identifiers
Study Information System: 123403
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Vinopal, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Sociology
Department
Department of Sociology
Date of defense
5. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Kolektivní paměť, historické vědomí, vliv médiíKeywords (English)
Collective memory, historical consciousness, media impactTato práce je zaměřena na problematiku kolektivní paměti ve vztahu k masovým médiím. Jsou zde představeny klíčové koncepty z obou těchto oblastí, přičemž důraz je kladen na vymezení pojmu kolektivní paměť od pojmů ostatních, jako je historie či historické vědomí. Následně jsou představeny i teorie, které berou v potaz vzájemnou souvislost paměti a médií. Práce je koncipována jako teoretická s menší empirickou sondou. Jejím hlavním cílem je spojit dvě zdánlivě oddělené problematiky do souvislého konceptu, naznačit možné způsoby, kterými se média podílí na formování kolektivní paměti, a tyto závěry podložit výsledky z empirického výzkumu. Klíčová slova Kolektivní paměť, historické vědomí, vliv médií
This dissertation addresses the issues of collective memory in relationship with mass media. The key concepts from both fields are included. The emphasis is put on distinction between collective memory concept and other key concepts like history or historical consciousness. Subsequently the theories presenting correlation between the media and the collective memory are introduced; a lesser empirical part is also included. The main goal of this dissertation is to connect two seemingly separated issues into one compact concept, to demonstrate possible way how media forms collective memory and to support these conclusions by results from the empirical research. Keywords Collective memory, historical consciousness, media impact