Soukromé proměny malíře Martina Šárovce
Martin Šárovec's Private Metamorphosis
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45235Identifiers
Study Information System: 113839
Collections
- Kvalifikační práce [2233]
Author
Advisor
Referee
Vaňous, Petr
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
5. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Martin Šárovec, současná česká malba, portrét, expresionismus, existencionalismus, česká groteska, populární kulturaKeywords (English)
Martin Šárovec, Contemporary Czech Painting, Portrait, Expressionism, Existencionalism, Česká groteska, Popular CulturePráce se zabývá dílem současného českého malíře Martina Šárovce (*1977). Jeho výtvarný projev osciluje mezi expresionismem a realismem. Hlavním umělcovým ikonografickým motivem je lidská tvář, kterou pod dojmem postmoderní mediální kultury transformuje do různých, místy až děsivých podobizen člověka současnosti. Vznikají tak groteskní, psychedelické i labilní momentky s vyprázdněnými ikonami současné populární kultury. Práce zkoumá rovněž umělcova umělecká a osobní východiska jeho malby. Zároveň se snaží zařadit jeho dílo do kontextu soudobého českého umění.
The thesis focus on the Czech contemporary painter Martin Šárovec (*1977). His art expression oscillates between expressionism and realism. He is interested in painting the human face, which under an influence of postmodern media culture mutates into different and sometimes scary portraits of today's society. He paints grotesque, psychedelic and labile snapshots with emptied icons of contemporary pop-culture. The thesis tries to find out the artist's life and art sources that reflects in his paintings. It also puts his work into the context of the Czech contemporary art.