Československo-íránské vztahy v letech 1918-1938. Politika, hospodářství, kultura, vystěhovalectví a krajanské kolonie
Czechoslovak-Iranian relations 1918-1938. Politics, economy, culture, expatriates and communities
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/45179Identifikátory
SIS: 102985
Kolekce
- Kvalifikační práce [23775]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Jančík, Drahomír
Láník, Jaroslav
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Moderní hospodářské a sociální dějiny
Katedra / ústav / klinika
Ústav hospodářských a sociálních dějin
Datum obhajoby
25. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
Írán, Blízký a Střední východ, hospodářství, zahraniční obchod, Škodovy závody, vývoz zbraní, krajanské kolonieKlíčová slova (anglicky)
Iran, Near and Middle East, industry, foreign trade, Škodovy závody, export of armament, expatriatesPráce se komplexně zabývá československo-íránskými vztahy v meziválečném období. Zkoumá jejich politický, kulturní a především hospodářský rozměr. Osu pojednání tvoří podnikatelské aktivity československých firem, které se dokázaly prosadit na íránském trhu. Hospodářské vztahy odvíjející se primárně na bázi zahraničního obchodu jsou zkoumány v kontextu politických jednání a problematiky vystěhovalectví. Jako případová studie je zahrnuta sonda objasňující pronikání československých exportních firem do Íránu a působení akciové společnosti Société Iranienne Skoda, která realizovala zakázky továrních celků a budování dopravní infrastruktury. Pilířem vzájemných vztahů se ve třicátých letech stal vývoz zbraní a munice největších československých zbrojovek (Škodovy závody, ČKD a Zbrojovka Brno), který představoval více jak polovinu hodnoty celkového československého vývozu do Íránu.
The work deals with Czechoslovak-Iranian relations in the interwar period and reflects their political, cultural and in particular economic dimension. The entrepreneurial activities of Czechoslovak enterprises that managed to break into Iranian market represent the main theme of the work. The economic relations based primarily on foreign trade are examined within the context of political negotiations and the issue of expatriates. The case study explains the process of market penetration of Czechoslovak export companies into Iran and analyzes the activities of Société Iranienne Skoda within the context of factory (i.e. plant and equipment) orders and infrastructure development. The work focuses on penetration of Czechoslovak armament factories (Škodovy závody, ČKD and Zbrojovka Brno) into Iranian market. Czechoslovak export of munition became especially in the 1930s the main pillar of relations between Czechoslovakia and Iran. The export of armament into Iran comprised more than half of total Czechoslovak export into Iran.