Doteky z říše za zrcadlem
Wonderland behind the looking-glass and its touch
rigorózní práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44793Identifikátory
SIS: 121285
Kolekce
- Kvalifikační práce [17877]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Halada, Jan
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Mediální studia
Katedra / ústav / klinika
Katedra mediálních studií
Datum obhajoby
28. 3. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
media, immortality, stimulation, simulation, simulacra, digitalization, social media, imageKlíčová slova (anglicky)
média, nesmrtelnost, stimulace, simulace, simulakra, digitalizace, síťová média, obrazText je strukturovanou obžalobou mediality v nás. Dokazuje, že člověk není médii ani ovládán, ani uspokojován. Je spíše ovládán i uspokojován medialitou uvnitř sebe samého. Fenomén mediality je zde postulován v duchu teorie Jeana Baudrillarda nikoliv jako zprostředkovatel vztahů mezi lidmi, ale jako jejich kat. Rozmach digitálních médií nás druhým nepřibližuje, ale odděluje je od nás v čase i prostoru. Z druhých nám přenáší pouze vybranou mozaiku obrazů. Toto odcizení je výsledkem touhy po vlastních světech, nikoliv spiknutím moci. Efektivita, rychlost, orientace na výsledek a pozitivní myšlení jsou hodnoty, které určují směr vývoje médií. Výsledkem není imitace člověka, ale jeho zdokonalení. Proto média používáme. Vábí nás příslibem nesmrtelnosti, která z nás však vyrábí pouze znak bez života. Každá lidská touha je ambivalentní, a touha zanechat po sobě svůj obraz se tak ve své hypertrofii může stát fatálním naplněním pudu smrti.
This paper is a structured indictment of mediality in people. It argues that media does not satisfy us, nor are we controlled by it. We are rather satisfied and at the same time controlled by the mediality inside ourselves. The Mediality phenomenon is postulated here in the spirit of Jean Baudrillard's theory, not as a mediator of the relations between people, but rather as their gravedigger. The expansion of digital media doesn't bring us closer to others, but it separates others from us in time and space. The others are transmitted to us only in a form of selected mosaic of images. This alienation is a result of a desire for our own particular worlds, not the conspiracy of power. Efficiency, speed, focus on results and positive thinking are the values that define the orientation of today's media development. The result is not imitation, but perfection. That's why we use media. It lures us by the promise of immortality, but in conclusion it only creates a lifeless sign of us. Every human desire is ambivalent, and the desire to create our own post-mortem images can become in its hypertrophy only the fatal fulfilment of the death instinct.