Výuka mateřštiny u seniorů z krajanské komunity v Buenos Aires z hlediska sociálně pedagogického
Teaching of the Maternal Language to the elderly of the Czech Compatriot Community in Buenos Aires from the Social Pedagogy Perspective
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44690Identifiers
Study Information System: 105033
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Burešová, Karolína
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
30. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
krajanská komunita, senioři, kvalita života, celoživotní vzdělávání;Keywords (English)
community, elderly, quality of life, education;ANOTACE: PLOCKOVÁ, Daniela. Výuka mateřštiny u seniorů z krajanské komunity v Buenos Aires z hlediska sociálně pedagogického. Praha: Filozofická fakulta Karlovy Univerzity, 2012. 60 s. Diplomová práce. V Argentině žije pravděpodobně třetí nejpočetnější česká krajanská komunita na světě. Vztah jejích členů k původní vlasti předků přetrval několik desítek let politicky nepříznivé atmosféry v obou zemích k navazování vzájemných vazeb. Po návratu staré i nové vlasti k demokracii český duch v Argentině znovu ožil. Život krajanské komunity je čím dál pestřejší a umocněn specifickým vztahem především starších členů komunity ke vzpomínkám na své dětství formované odkazem národní identity předků i mateřským jazykem. Komunita se snaží navázat na aktivní a dobře fungující spolkovou činnost z doby před více než šedesáti lety. Česká vláda tyto iniciativy podporuje v rámci zachování národního kulturního dědictví, mimo jiné prostřednictvím vysílání učitele českého jazyka. Ten by měl, vzhledem k charakteru komunity a věkovému složení studentů, kromě samotné výuky češtiny zastávat i roli sociálního pedagoga a komunitního pracovníka, aktivizujícího celé společenství i podporujícího a oceňujícího jednotlivé jeho členy. Empirickým šetřením jsme mezi učícími se krajany seniory zjišťovali vnímání sociálně pedagogické dimenze...
ANNOTATION: PLOCKOVÁ, Daniela. Teaching of the Maternal Language to the elderly of the Czech Compatriot Community in Buenos Aires from the Social Pedagogy Perspective. Praha: Faculty of Arts, Charles University in Prague, 2012. 60 p. Thesis. The probably most populated Czech community in the world lives in Argentina. The relation of community members survived several ten years of political unconvenient atmosphere in making each other bindings. After come back of an old and new homeland to the democracy, the Czech spirit came alive again in Argentina. The life of compatriot community is becoming more and more varied and is powered by specific relation especially of elder community members to their memories about their childhood formed by national identity of their ancestors and their mother tongue. The community is trying to continue in active and well working associonational activity which started already more than 60 years ago. The Czech government supports these initiatives within considering of national culture heritage, besides other things delegating of a teacher of Czech language. The teacher should, relating the community character and relating the age composition of students, hold the role of social educator and community worker, apart from the teaching itself, he should motivate and support all the...