(Ne)dokonalost uměleckého díla u Emila Zoly a Honoré de Balzaca
Emile Zola and Honoré de Balzac: The (Im)perfection of artwork
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44589Identifiers
Study Information System: 96475
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Pohorský, Aleš
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
French Studies
Department
Institute of Romance Studies
Date of defense
11. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
nedokonalost uměleckého díla, Émile Zola, Honoré de BalzacKeywords (English)
imperfection of an artwork, Émile Zola, Honoré de BalzacBakalářská práce (Ne)dokonalost uměleckého díla u Émila Zoly a Honoré de Balzaca se zabývá obsahovou komparací dvou děl, jejichž autoři jsou předními představitely francouzského románu 19. století. Hlavní náplň práce představuje srovnání Balzakovy povídky Neznámé arcidílo (Le Chef-d'oeuvre inconnu, 1837) a Zolova románu Dílo (L'Oeuvre, 1886). Nejprve se práce věnuje událostem v životě autorů, které daly podněty k napsání srovnávaných knih. V následující kapitole jsou analyzovány klíčové body Balzakovy povídky. Prostor je věnován především hlavní postavě malíře, procesu jeho tvorby a uměleckým teoriím obsaženým v textu. Stejným způsobem je pojata kapitola věnovaná Zolovu Dílu. Následuje porovnání analyzovaných částí a v závěru práce pak zdůraznění rozdílného přístupu, který autoři zvolili ke shodnému tématu.
The bachelor thesis Émile Zola and Honoré de Balzac: The (Im)perfection of artwork is an analytical comparison of the content of these two works, where the authors of these pieces are the main representatives among the French novel writers in the 19th century. The main portion of this thesis contains a comparison of The Unknown Masterpiece (Le Chef- d'oeuvre inconnu, 1837) from Balzac and The Masterpiece (L'Oeuvre, 1886) from Zola. The beginning of this thesis looks at several events in the lives of the authors, which inspired the creation of the two works that are being compared. The following chapter analyzes the keypoints in the short story from Balzac. This section looks predominantly at the character of the painter, the process of his work, as well as the art theories that are contained in the text. The very same format is used for the analysis of The Masterpiece by Zola. After that, a comparison of the analyzed parts follows, and the conclusion pinpoints the different approach that both writers took to the same topic.