Do jaké míry mohly být učebnice matematiky politicky "nevinné"? Odraz dějinných skutečností v matematických slovních úlohách v letech 1938-1952
To what extent could mathematical textbooks be politically "innocent"? The reflection of historical events in mathematical "applied problems" in the years 1938-1952
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44547Identifikátory
SIS: 106476
Kolekce
- Kvalifikační práce [19158]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Hnilica, Jiří
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání - Dějepis se zaměřením na vzdělávání
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
31. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Eduard Čech, slovní úlohy v matematice, školství, totalitní režimy, učebnice matematiky, 1938-1952Klíčová slova (anglicky)
Eduard Čech, mathematical applied problems, system of education, totalitarian systems, textbooks of mathematics, 1938-1952V českých matematických učebnicích z let 1938-1952 sleduji odraz historické skutečnosti ve slovních úlohách. Na základě vymezení historické skutečnosti je sledován obsah zadání slovních úloh, jeho proměna a vliv na přijetí, přepracování a vyřazení učebnic. Práce je strukturována tak, že nejdříve jsou představeny historické události, poté jsou jejich důsledky sledovány v konkrétních úlohách, jejichž obsah měl následně vliv na používání učebnice ve výuce. Případová studie je věnována Eduardu Čechovi, význačnému matematikovi, jehož učebnice vycházely téměř po celé vymezené období a jehož názory a postoje charakterizují vliv politické situace na tehdejší autory učebnic.
This work monitors the reflection of historical reality in "mathematical applied problems" in the Czech mathematical textbooks from the period of years 1938 -1952. I try to put the actual historical context in a connection with the real situation at that time. The work is structured in a way that the account of historical facts is stated first and then it is explained how the contents of the "mathematical word problems" was influenced by the current situation at that time. I also trace how their contents affected whether the textbooks were going to be redone or rejected. A case study is dedicated to Eduard Čech, a significant mathematician, whose books were published almost throughout this specified period and whose opinions and attitudes characterize the influence of the political situation at these textbooks.