dc.contributor.advisor | Havlůjová, Hana | |
dc.creator | Sýkorová, Pavla | |
dc.date.accessioned | 2017-05-07T13:39:27Z | |
dc.date.available | 2017-05-07T13:39:27Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/44547 | |
dc.description.abstract | V českých matematických učebnicích z let 1938-1952 sleduji odraz historické skutečnosti ve slovních úlohách. Na základě vymezení historické skutečnosti je sledován obsah zadání slovních úloh, jeho proměna a vliv na přijetí, přepracování a vyřazení učebnic. Práce je strukturována tak, že nejdříve jsou představeny historické události, poté jsou jejich důsledky sledovány v konkrétních úlohách, jejichž obsah měl následně vliv na používání učebnice ve výuce. Případová studie je věnována Eduardu Čechovi, význačnému matematikovi, jehož učebnice vycházely téměř po celé vymezené období a jehož názory a postoje charakterizují vliv politické situace na tehdejší autory učebnic. | cs_CZ |
dc.description.abstract | This work monitors the reflection of historical reality in "mathematical applied problems" in the Czech mathematical textbooks from the period of years 1938 -1952. I try to put the actual historical context in a connection with the real situation at that time. The work is structured in a way that the account of historical facts is stated first and then it is explained how the contents of the "mathematical word problems" was influenced by the current situation at that time. I also trace how their contents affected whether the textbooks were going to be redone or rejected. A case study is dedicated to Eduard Čech, a significant mathematician, whose books were published almost throughout this specified period and whose opinions and attitudes characterize the influence of the political situation at these textbooks. | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | Eduard Čech | cs_CZ |
dc.subject | slovní úlohy v matematice | cs_CZ |
dc.subject | školství | cs_CZ |
dc.subject | totalitní režimy | cs_CZ |
dc.subject | učebnice matematiky | cs_CZ |
dc.subject | 1938-1952 | cs_CZ |
dc.subject | Eduard Čech | en_US |
dc.subject | mathematical applied problems | en_US |
dc.subject | system of education | en_US |
dc.subject | totalitarian systems | en_US |
dc.subject | textbooks of mathematics | en_US |
dc.subject | 1938-1952 | en_US |
dc.title | Do jaké míry mohly být učebnice matematiky politicky "nevinné"? Odraz dějinných skutečností v matematických slovních úlohách v letech 1938-1952 | cs_CZ |
dc.type | bakalářská práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2012 | |
dcterms.dateAccepted | 2012-05-31 | |
dc.description.department | Katedra dějin a didaktiky dějepisu | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.identifier.repId | 106476 | |
dc.title.translated | To what extent could mathematical textbooks be politically "innocent"? The reflection of historical events in mathematical "applied problems" in the years 1938-1952 | en_US |
dc.contributor.referee | Hnilica, Jiří | |
dc.identifier.aleph | 001470266 | |
thesis.degree.name | Bc. | |
thesis.degree.level | bakalářské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Biology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - History Oriented at Education | en_US |
thesis.degree.discipline | Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání - Dějepis se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
thesis.degree.program | Specialization in Education | en_US |
thesis.degree.program | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.thesis.type | bakalářská práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra dějin a didaktiky dějepisu | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Biologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání - Dějepis se zaměřením na vzdělávání | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Biology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - History Oriented at Education | en_US |
uk.degree-program.cs | Specializace v pedagogice | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Specialization in Education | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | V českých matematických učebnicích z let 1938-1952 sleduji odraz historické skutečnosti ve slovních úlohách. Na základě vymezení historické skutečnosti je sledován obsah zadání slovních úloh, jeho proměna a vliv na přijetí, přepracování a vyřazení učebnic. Práce je strukturována tak, že nejdříve jsou představeny historické události, poté jsou jejich důsledky sledovány v konkrétních úlohách, jejichž obsah měl následně vliv na používání učebnice ve výuce. Případová studie je věnována Eduardu Čechovi, význačnému matematikovi, jehož učebnice vycházely téměř po celé vymezené období a jehož názory a postoje charakterizují vliv politické situace na tehdejší autory učebnic. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This work monitors the reflection of historical reality in "mathematical applied problems" in the Czech mathematical textbooks from the period of years 1938 -1952. I try to put the actual historical context in a connection with the real situation at that time. The work is structured in a way that the account of historical facts is stated first and then it is explained how the contents of the "mathematical word problems" was influenced by the current situation at that time. I also trace how their contents affected whether the textbooks were going to be redone or rejected. A case study is dedicated to Eduard Čech, a significant mathematician, whose books were published almost throughout this specified period and whose opinions and attitudes characterize the influence of the political situation at these textbooks. | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisu | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990014702660106986 | |