Show simple item record

To what extent could mathematical textbooks be politically "innocent"? The reflection of historical events in mathematical "applied problems" in the years 1938-1952
dc.contributor.advisorHavlůjová, Hana
dc.creatorSýkorová, Pavla
dc.date.accessioned2017-05-07T13:39:27Z
dc.date.available2017-05-07T13:39:27Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/44547
dc.description.abstractV českých matematických učebnicích z let 1938-1952 sleduji odraz historické skutečnosti ve slovních úlohách. Na základě vymezení historické skutečnosti je sledován obsah zadání slovních úloh, jeho proměna a vliv na přijetí, přepracování a vyřazení učebnic. Práce je strukturována tak, že nejdříve jsou představeny historické události, poté jsou jejich důsledky sledovány v konkrétních úlohách, jejichž obsah měl následně vliv na používání učebnice ve výuce. Případová studie je věnována Eduardu Čechovi, význačnému matematikovi, jehož učebnice vycházely téměř po celé vymezené období a jehož názory a postoje charakterizují vliv politické situace na tehdejší autory učebnic.cs_CZ
dc.description.abstractThis work monitors the reflection of historical reality in "mathematical applied problems" in the Czech mathematical textbooks from the period of years 1938 -1952. I try to put the actual historical context in a connection with the real situation at that time. The work is structured in a way that the account of historical facts is stated first and then it is explained how the contents of the "mathematical word problems" was influenced by the current situation at that time. I also trace how their contents affected whether the textbooks were going to be redone or rejected. A case study is dedicated to Eduard Čech, a significant mathematician, whose books were published almost throughout this specified period and whose opinions and attitudes characterize the influence of the political situation at these textbooks.en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.subjectEduard Čechcs_CZ
dc.subjectslovní úlohy v matematicecs_CZ
dc.subjectškolstvícs_CZ
dc.subjecttotalitní režimycs_CZ
dc.subjectučebnice matematikycs_CZ
dc.subject1938-1952cs_CZ
dc.subjectEduard Čechen_US
dc.subjectmathematical applied problemsen_US
dc.subjectsystem of educationen_US
dc.subjecttotalitarian systemsen_US
dc.subjecttextbooks of mathematicsen_US
dc.subject1938-1952en_US
dc.titleDo jaké míry mohly být učebnice matematiky politicky "nevinné"? Odraz dějinných skutečností v matematických slovních úlohách v letech 1938-1952cs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-05-31
dc.description.departmentKatedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId106476
dc.title.translatedTo what extent could mathematical textbooks be politically "innocent"? The reflection of historical events in mathematical "applied problems" in the years 1938-1952en_US
dc.contributor.refereeHnilica, Jiří
dc.identifier.aleph001470266
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineBiology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - History Oriented at Educationen_US
thesis.degree.disciplineBiologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání - Dějepis se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
thesis.degree.programSpecialization in Educationen_US
thesis.degree.programSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csBiologie, geologie a environmentalistika se zaměřením na vzdělávání - Dějepis se zaměřením na vzdělávánícs_CZ
uk.degree-discipline.enBiology, Geology and Environmental Studies Oriented at Education - History Oriented at Educationen_US
uk.degree-program.csSpecializace v pedagogicecs_CZ
uk.degree-program.enSpecialization in Educationen_US
thesis.grade.csVýborněcs_CZ
thesis.grade.enExcellenten_US
uk.abstract.csV českých matematických učebnicích z let 1938-1952 sleduji odraz historické skutečnosti ve slovních úlohách. Na základě vymezení historické skutečnosti je sledován obsah zadání slovních úloh, jeho proměna a vliv na přijetí, přepracování a vyřazení učebnic. Práce je strukturována tak, že nejdříve jsou představeny historické události, poté jsou jejich důsledky sledovány v konkrétních úlohách, jejichž obsah měl následně vliv na používání učebnice ve výuce. Případová studie je věnována Eduardu Čechovi, význačnému matematikovi, jehož učebnice vycházely téměř po celé vymezené období a jehož názory a postoje charakterizují vliv politické situace na tehdejší autory učebnic.cs_CZ
uk.abstract.enThis work monitors the reflection of historical reality in "mathematical applied problems" in the Czech mathematical textbooks from the period of years 1938 -1952. I try to put the actual historical context in a connection with the real situation at that time. The work is structured in a way that the account of historical facts is stated first and then it is explained how the contents of the "mathematical word problems" was influenced by the current situation at that time. I also trace how their contents affected whether the textbooks were going to be redone or rejected. A case study is dedicated to Eduard Čech, a significant mathematician, whose books were published almost throughout this specified period and whose opinions and attitudes characterize the influence of the political situation at these textbooks.en_US
uk.file-availabilityV
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra dějin a didaktiky dějepisucs_CZ
dc.identifier.lisID990014702660106986


Files in this item

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV