Novobarokní fenomén v pražské architektuře kolem roku 1900
The neo-baroque phenomenon in Prague architecture around 1900
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44441Identifiers
Study Information System: 127670
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Biegel, Richard
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
History of Art
Department
Institute of Art History
Date of defense
27. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
neobaroko, architektura, Polívka, rázovitost, asanaceKeywords (English)
neo-baroque, architecture, Ohmann, Prague, modern styleKoncem devatenáctého století se postupně opouštějí objektivní principy v architektuře směrem k principům individuálním a lokálním. Nově se rehabilituje česká renesance i české baroko. Působí zde mnoho faktorů, které k tomu přispívají. Jde zejména o vliv okolních států, kde je baroko rehabilitováno o něco dříve. Dále je to poznání samotných architektů, kteří se podílejí na rekonstrukci barokních památek. Postupně přibývá i článků a knih týkajících se barokní architektury. Novobaroko je oceňováno jako styl, který dobře zapadne do pražské architektury a nepůsobí zde rušivě a cize. Novobarokní realizace se uplatňují v nově vznikajících urbanistických centrech a v místech pražských asanací, najdeme je též na architektonických výstavách. Existují určité předstupně novobarokní architektury, jako je například druhé rokoko, módní styl poloviny století a také architektonické importy, ale hlavní proud novobarokní architektury začíná až s příchodem Friedricha Ohmanna do Prahy kolem roku 1889. Stojí tu vedle sebe novobaroko ve své čisté formě proti eklektické formě s vlivy ostatních architektonických stylů, zejména secese. Samotné inspirační zdroje novobaroka jsou více různorodé, čerpají jak z domácí tradice, a to z jejich různých etap, tak i ze zahraničí, především z Vídně, ale i vzdálenější Francie. Není však žádný...
The objective principles in the architecture production around 1890 have been gradually lefg into individual and local principles. There has been new rehabilitation of the Czech renaissance and Czech baroque architecture. There have been many factors like influence of the neighbour states, where had been baroque architecture regabilitated earlier, or scientific research during reconstruction of the baroque monuments. There have been gradually many notes and books about baroque art. The neo-baroque style has been appreciated, that has been in agreement with existing Prague architecture. Neo-baroque buildings we have found in the new urbanism places, in teh places of Prague brownfield development and we have found them also in the exhibitions of the architecture. There exist predecessors of the neo-baroque architecture,like the second rococo, trendy style of the middle of the 19. century and also architecture imports, but the main stream have started with the entry of Friedrich Ohmann to Prague. Pure neo-baroque we can find beside eclectic form with the influence of the other style, especially modern style. The scale of the baroque inspiration is very wide. The neo-baroque architecture not only continues in domestic baroque inspiration, but also from other places, especially Viennese architecture. There is no...