Territory and Deterritorialization in Works of Thomas Pynchon: Space in the Post-Modern Novel
Teritorium a deteritorializace v dílech Thomase Pynchona: Prostor v postmoderním románu
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/44238Identifikátory
SIS: 104049
Kolekce
- Kvalifikační práce [23420]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Robbins, David Lee
Miller, J. Hillis
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglická a americká literatura
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
25. 4. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Prospěl/a
Doctoral Dissertation Vít Vaníček, 2012 ABSTRACT (IN CZECH LANGUAGE) Tato práce přináší interpretivní literární analýzu románů Thomase Pynchona, které pojímá do jednoho celku jako všezahrnující "dílo" (oeuvre). Ústředním východiskem práce je sledování jednotícího prvku použití prostoru v textu. Tento jednotící prvek je stvrzen rozvojem tropů, motivů a témat zapojených do vybudování literárního prostoru, literárního prostoru jako světa stvořeného pro postavy a prostorový diskurz vymezující epistemologii postav. Tato práce poukazuje na společný jmenovatel řečeného vývoje: autorský hlas zdůrazňující rostoucí naléhavost s jakou je etický postoj jednotlivce určující pro svět jako společenskou realitu. Metodologie této práce se opírá o kombinaci interpretivního čtení založeného na spolupráci čtenáře s textem a užití termínů půjčených z vybraných filosofických pramenů. Spolupráce s textem se zakládá na restitutivní (otevřené) interpretaci, vymezené tím, co text skutečně může podpořit (koncept textu jako "líného stroje" Umberta Eca) a pojetí "malého světa" v literatuře Lubomíra Doležela. Filosofická inspirace začíná pojetím lidské epistemologie bytí ve světě jako záležijící na fyzické existenci v prostoru (Maurice Merleau-Ponty). Potom se metodologie této práce vyrovnává s konceptem Bytí Martina Heideggera...
Doctoral Dissertation Vít Vaníček, 2012 ABSTRACT The present work takes Thomas Pynchon's work as a whole (oeuvre) in an interpretive literary analysis, arguing that there is a unifying pattern of the use of space in the narratives. This pattern is attested to by the development of tropes, motifs, and themes vested in literary space, literary space as a world of the characters, and spatial discourses informing the characters' epistemology. The present work claims that there is a recognizable common denominator in Pynchon's use of space: the authorial message emphasizing the growing urgency with which the ethical aspect of human being in the world is constitutive to social reality. The methodology of the present work combines interpretive reading based on reader's cooperation with the text and the use of terms from selected philosophical readings. The cooperation with the text is vested in restitutive (or open) interpretation that is delineated by what a text can and does support (Umberto Eco's concept of the text as a "lazy machine") and the concept of the "small world" of narrative (Lubomír Doležel). The philosophical inspiration relies on the tenet that human epistemology of being in the world is contingent on the physical existence in space (Maurice Merleau-Ponty). The work then negotiates Martin...