Jaroslav Špillar (1869-1917) a český výtvarný folklorismus na přelomu 19. a 20. století
Jaroslav Špillar (1869-1917) and folklorism in Czech fine art
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43945Identifikátory
SIS: 117201
Kolekce
- Kvalifikační práce [23715]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Prahl, Roman
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
28. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
folklorismus, Jaroslav Špillar, národopisné hnutí, regionalisté, české secesní malířství, výtvarná kritikaKlíčová slova (anglicky)
folklorism, Jaroslav Špillar, ethnographic movement, regionalism, Czech Art Noveau painting, art criticismDiplomová práce si klade za cíl zmapovat folklorní tendence v českém secesním malířství kolem roku 1900. Období přelomu století je v českém výtvarném umění charakterizováno snahou zorientovat se vývoji západního evropského umění a nalézt vlastní cestu k modernosti. Vznikají nové umělecké spolky, organizují se výstavy velkých osobností tehdejšího západního umění. Vůdčími osobnostmi jsou výtvarní kritikové, jejichž názory výrazně přispívají k vytyčení směru, jakým se české umění bude vyvíjet. Poslední čtvrtina 19. století je zároveň obdobím, kdy je v souvislosti s obrodným procesem české společnosti manifestován potenciál lidové kultury, která je chápána jako původní a nezkažená. Vyvrcholením tzv. národopisného hnutí byla Národopisná výstava českoslovanská konaná roku 1895 v Praze. Na rozhraní těchto dvou proudů: touze po vyrovnání se západnímu umění a zároveň hledání inspiračních zdrojů v lidovém umění, vyrůstá tvorba tzv. regionálních malířů. Diplomová práce se snaží tento fenomén charakterizovat a doložit jeho existenci na srovnání tvorby několika vybraných osobností výtvarného regionalismu. Hlavní část práce bude tvořit popis života a díla Jaroslava Špillara tvořícího na Chodsku, jehož osobnost bude postavena vedle dalších folklorně orientovaných malířů Čech a Moravy (Augustin Němejc, Joža Uprka)....
The aim of this thesis is to make a clear reflection of folklorism in the Czech Art Nouveau painting at the turn of 19th and 20th century. This era is characterized by the effort of artists to follow the development in western art as well as to find their own Czech way to the modern art. The establishment of new societies of art and the impact of art critics - leading personalities of cultural life - is another feature of this period. The last quarter of 19th century is the time connected with the national revival era, when the folk culture is seen as pure and original. The culmination of so called "ethnographic movement" is the Czech-Slavonic Ethnographical Exhibition which took place in Prague in 1895. This event was the main reason for the fact that many artist suddenly started to feel sympathies for the folk topics even though in the past they were interested in different themes. In the middle of these two tendencies: desire to follow the western development and the attempt to find an inspiration in folk culture, grew the work of so called "regional painters". This thesis aims to characterize this phenomenon and to exemplify it on the basis of artwork of selected regional artists. Main part of this thesis is dedicated to the life and work of Jaroslav Špillar who was the significant figure of...