Modely komického v Haškově románu "Švejk" v porovnání s vrcholnými satirickými díly bulharské, ruské a srbské beletrie
Models of the comic in Hašek's novel "Švejk" compared with the top satirical works of the Bulgarian, Russian and Serbian fiction
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43649Identifiers
Study Information System: 25711
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Referee
Černý, Marcel
Koten, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Slavic Literature Studies
Department
Institute of Slavonic and East European Studies
Date of defense
1. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
literární komika, model komična, teorie karnevalu, teorie hry, imaginace, inkongruenceKeywords (English)
literary comic, comic model, theory of carnivalesque, theory of the play, imagination, incongruity1 Resumé Klíčová slova: literární komika, model komična, teorie karnevalu, teorie hry, imaginace, inkongruence Práce si klade tři hlavní cíle: stanovit diferenční rysy jednotlivých komických modelů (cíl A - cíl definice); ukázat principy komiky "Švejka" a její mnohozvučnost a vzácnost, technické postoje jejího vytváření a sémantické procedury jejího zrodu (cíl B - cíl analýzy); a nakonec dokázat, že mezi Haškovým "Švejkem" a dalšími čtyřmi tituly bulharské, ruské a srbské satirické prózy (Baj Gaňu, Dvanáct křesel, Zlaté tele a Autobiografie) existuje nějaký obecný, pevný a monolitní základ (model komična), který je v každém díle specifický (cíl C - cíl konfrontace). Konceptuální přístup v metodologii průzkumu je založen na přesvědčení, že jádrem uměleckého kouzla Haškova "Švejka" je právě komika. Metodologický přístup hierarchické systematizace podřizuje všechna známá třídění komična zde stanoveným modelům, které mají povahu zevšeobecňujících klasifikačních rámců. Metodologie výběru a aplikace pojmoslovného instrumentaria se opírá o taxonomii komiky významného českého kulturologa Vladimíra Boreckého, jehož pojmoslovný aparát jednoznačně diferencuje formy a projevy komiky podle stanovených příznaků. Praktický metodologický přístup spočívá v aplikaci principu inkongruence jako podstatného významového...
Keywords: literary comic, comic model, theory of carnivalesque, theory of the play, imagination, incongruity The dissertation pursues three main goals: to define the differentiating features of specific comic models (goal A - the differentiation goal); to introduce the principles of the comic in "Švejk", and its polyphony and originality, the technical devices, which shape it, and the semantic procedures of its creation (goal B - the analysis goal); to prove that between Hašek's "Švejk" and the other four works of Bulgarian, Russian and Serbian satirical prose ("Bay Ganyo", "The Twelve Chairs", "The Little Golden Calf" and "Autobiography") there is a stable common basis (a comic model), which is specified in each of those works (goal C - the juxtaposition goal). The conceptual approach in the methodology of the exploration is based on the conviction that the core of the fictional magic in Hašek's "Švejk" is precisely the comic. The methodological approach of the hierarchical systematization wields all known qualifications of the comic in the models displayed here, which have the nature of unifying classification frames. The methodology of the choice and application of the conceptual instruments is based on the taxonomy of the famous Czech cultural critic Vladimír Borecký, whose terminological...