"allzu glücklich war er Frieda in seinen Händen zu halten, allzu ängstlich-glücklich". Reflexe persönlicher Bindungsängste eines schriftstellerisch Berufenen in Franz Kafkas Roman-Fragmenten
"he was very happy to hold Frieda in his hands, far too fearfully happy". Reflexes of a writer's personal fear of commitment in Franz Kafka's novel fragments
"byl velmi šťastný, že drží Friedu ve svém náručí, až příliš úzkostlivě šťastný." Reflexy spisovatelova strachu ze závazků v románových fragmentech Franze Kafky
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43447Identifiers
Study Information System: 108295
Collections
- Kvalifikační práce [22606]
Author
Advisor
Referee
Weinberg, Manfred
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
German Language and Literature
Department
Institute of Germanic Studies
Date of defense
4. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
German
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Franz Kafka, Felice Bauer, Milena Jesenská, Der Proceß, Das Schloß, Der Verschollene, mütterliche Frauentypen, leidenschaftliche VerfolgerinKeywords (English)
Franz Kafka, Felice Bauer, Milena Jesenská, The Process, The Castle, Amerika: The Man Who Disappeared, motherly women characters, lustful pursuer charactersTato práce se zabývá autobiografickými reflexy Franze Kafky v jeho třech románových fragmentech, především pak těmi, které souvisí se dvěma ze tří nejdůležitějších žen v jeho životě. V první části této studie bylo popsáno autobiografické pozadí života Franze Kafky ve formě, v jaké je zachováno v jeho korespondenci a denících. Tyto podmínky spolu se specifickými sociálními okolnostmi Kafkova života byly použity v následující analýze zmíněných literárních děl. Zjistili jsme, že autobiografický aspekt je přítomen ve všech třech dílech, s tím, že lze chronologicky vzato v jednotlivých románech pozorovat rostoucí tendenci v objemu autobiografické inspirace s postupujícím časem.
This thesis examines Franz Kafka's autobiographic reflections in his three novel fragments, with more attention being paid to those reflections which are connected to two of the three most important women in Kafka's life. In the first part we summarize autobiographic background in the form in which it is presented in Kafka's correspondence and diaries. This background together with the specific social circumstances of Kafka's life are used in the following analysis of the three works. We find that the autobiographic aspect is present in all of the three works and apart from that there is clearly a rising tendency in the volume of the autobiographic content in the works observable with passing time.