Od společenských her k teambuildingu
From board games to teambuilding
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43226Identifiers
Study Information System: 126717
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Hubáček, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cultural Studies
Department
Institute of Ethnology
Date of defense
13. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
společenská hra, subkultura hráčů, moderní klasifikace her, desková hra, stolní hra, historie společenských herKeywords (English)
board game, gamers subculture, modern board games classification, board game historyNástin vývoje a historie společenských her. Zmapování současné situace na poli společenských her. Kulturní, sociální a psychologické aspekty hraní společenských her. Obhajoba stanoviska, že společenské hry nejsou okrajovým tématem vedle moderních druhů zábavy, jako jsou např. počítačové hry. Klasifikace moderních společenských her s ohledem na jejich dominantní kulturní zázemí a původ. Sociologický průzkum na téma společenské hry a motivace k jejich hraní v subkultuře "hráčů" a mezi dětmi na druhém stupni ZŠ. Analýza výzkumu a hledání základních skupin sdružených motivací pro kladný vztah ke společenským hrám a jejich hraní. Detailnější pohled na důvody, proče lidé společenské hry hrát něchtějí. Analýza komunity hráčů. Praktické využití společenských her - jako obecný osvětý nástroj, nebo v teambuildingu a oblasti lidských zdrojů, případně odborné diagnostice a terapii. Klíčová slova společenská hra, subkultura hráčů, moderní klasifikace her, desková hra, stolní hra, historie společenských her
The Outline of the development and history of a board game. The Mapping of the contemporary situation in the field of board games. Cultural, social and psychological aspects of playing board games. Defence of the stand that board games are not marginal subject beside modern sorts of amusement e.g. computer games. The Classification of modern board games with regard to their dominant cultural background and origin. The sociological survey on board games and motivation to their playing in the subculture of players 10-15years old. The Analysis of the survey and a search of basic categories of associated motivations for positive relation to board games and their playing. More detailed view on reasons why people do not want to play board games. The Analysis of players' fellowship. The practical application of board games (like general educative tool, a tool in the scope of teambuilding and human resources or else expert diagnostics and therapy). Keywords a subculture of players, a modern classification of a game, a board game, a table game, the history of board games