Chemické vzdělávání na českých waldorfských školách a možnosti využití žákovského portfolia při výuce chemie
Chemistry education at Czech Waldorf Schools and possibilities of student portfolio work in chemistry teaching
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/43200Identifiers
Study Information System: 84711
Collections
- Kvalifikační práce [20130]
Author
Advisor
Referee
Mazáčová, Nataša
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Chemistry for Secondary Schools - Teaching of Biology for Secondary Schools
Department
Department of teaching and Didactics of Chemistry
Date of defense
20. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Waldorfská škola, výuka chemie, úroveň výuky, srovnání výuky, hodnocení klíčových kompetencí, portfoliová práceKeywords (English)
Waldorf school, chemistry education, comparison of education, key competences evaluation, portfolio workTato diplomová práce se zabývá nejrůznějšími aspekty výuky chemie na waldorfských školách. Okrajově popisuje také některé obecné aspekty waldorfské pedagogiky. Je v ní podrobněji rozebrán učební plán waldorfské školy, a to zejména v kontextu chemického vyučování. Dále se práce zaměřuje na popis výuky na českých (zejména pražských) waldorfských školách, který je založen na osobní zkušenosti autora. Ve druhé části práce lze najít přehledně zpracovanou problematiku hodnocení klíčových kompetencí metodou portfoliové práce. Zejména v přílohách pak práce přináší řadu podnětů pro chemické vyučování na waldorfské (a případně i běžné) škole, které byly vesměs ověřeny v praxi. V přílohách jsou zahrnuty také ukázky portfoliové práce žáků a metodické komentáře k chemickému vyučování na středním stupni waldorfské školy.
This diploma thesis is focused on aspects of education at Waldorf schools. It deals marginally with some general aspects of Waldorf pedagogy, on the other hand, the Waldorf school teaching plan, especially in chemistry teaching context is described and discussed in detail. Educational approaches and procedures at Czech Waldorf schools (especially Prague schools) are described and discussed, based on a personal experience. The second part of the thesis is focused on evaluation of key competences through the Waldorf portfolio work. Many inspirations to chemistry teaching on Waldorf schools (and common schools) are included, which are mostly verified in my praxis. Appendix includes examples of students portfolio works and methodical commentaries to chemistry teaching at Waldorf schools of secondary level.