Československá produkční historie Amadea
The Czechoslovak production of the Amadeus movie
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42744Identifiers
Study Information System: 101103
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Přádná, Stanislava
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Cinema Studies
Department
Film Studies Department
Date of defense
12. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Produkční historie AmadeaKeywords (English)
The History of production AmadeusDiplomová práce přináší náhled do produkční praxe zakázkové činnosti československé kinematografie na konkrétním příkladu nejúspěšnějšího zakázkového filmu Amadeus. Produkce filmu byla specifická, jelikož do režisérského křesla se měl posadit americký režisér českého původu Miloš Forman, který se vrátil do své rodné země jako úspěšný hollywoodský režisér. Oficiální politika státu nebyla příznivá k emigrantům, režisér musel kvůli výrobě snímku vyjednávat s představiteli politické moci a přistoupil na určité podmínky. Práce se mimo jiné snaží ukázat střet dvou rozdílných světů, stylů práce, životní úrovně socialistické země a kapitalistického západního štábu. V tomto důsledku docházelo mnohokrát k nedorozumění a někdy až k absurdním situacím. Text se zaměřuje převážně na českou stopu ve filmu a sleduje všechny fáze zrodu filmu, od seznámení s námětem, přes přípravy produkce, vyjednávání filmových lokací, výběr štábu, herců, výroby kostýmů, přes natáčení, které trvalo jen v Československu přes půl roku. Důležitou součástí jsou československé lokace a Praha jako filmová kulisa, kde a za jakých podmínek se natáčelo, především se zaměřuje na komplikované vyjednávání o zapůjčení jediné autentické lokace Tylova divadla a Arcibiskupského paláce. Přítomnost Miloše Formana vyvolávala speciální pozornost...
This thesis brings an insight to the production practice of commission with capitalist countries in Czechoslovak cinematography during the communist era. One particular example is the most successful commission movie, Amadeus. The production of the film was very specific because of the director Milos Forman - American citizen with Czech origins, returned to his native country as a successful Hollywood director. This paper wants to examine the official position of the state, which was that emigration was forbidden and the director had to negotiate terms with the political leaders. In itself a clash of two different worlds, two different codes of ethics and two different life styles while rooted in the same culture. This situation caused incidents of misunderstanding sometimes even absurd moments. This work primarily deals with the 'Czechoslovak stance' throughout the stages of creation, from the concept of the movie to preparations, negotiation of film locations in Prague, selection of the crew, actors, making the costumes, up to the shooting itself. Hence the focus is especially on complicated negotiations with Tyl Theatre and Archbishop's palace. Furthermore presence of Forman aroused a special interest from the Secret Police. Keywords Milos Forman, Amadeus, production, comission movie