Zralost dítěte pro vstup do mateřské školy
Maturity to kindergarten entrance
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42668Identifikátory
SIS: 121085
Kolekce
- Kvalifikační práce [18712]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Loudová Stralczynská, Barbora
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro mateřské školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
30. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
předškolní děíte, zralost, sociální dovednosti, řeč, samostatnost, sebeobsluhaKlíčová slova (anglicky)
preschool child, maturity, social skills, speech, independence, child's ability to take care of his basic needsCílem bakalářské práce je zjistit zralost dětí starších dvou let a posoudit možnost jejich zařazení do mateřské školy, popřípadě jiné formy veřejné výchovy, před dosažením třetího roku života. V první kapitole teoretické části je popsán názor Evropské rady na předškolní vzdělávání, která prosazuje institucionální péči v souladu s trendem podpory rovnosti žen a mužů. Dále je zmíněna situace v členských státech EU při plnění "barcelonských cílů" z roku 2002. Druhá kapitola se zabývá současnou situací v České republice, oporou v legislativě, především novelou zákona o rodičovském příspěvku, a následně stávající nabídkou forem péče pro děti předškolního věku. Třetí kapitola je věnována samotným dětem. Jejich rodině, faktorům, které děti ovlivňují a dále zejména potřebám dítěte, věkovým a individuálním zvláštnostem. Poslední kapitola teoretické části je věnována zralosti dítěte mladšího tří let z pohledu vývojové psychologie. Praktická část mapuje zralost dětí z mateřské školy, jeslí a domácího prostředí. Zaznamenává pozorování tří dětí při prvotní adaptaci na mateřskou školu a dále výsledky ověřování zralosti a připravenosti vybraného vzorku dětí z mateřské školy, jeslí a domácího prostředí v oblastech sociálních dovedností, řeči a samostatnosti a sebeobsluhy. Závěr práce je věnován porovnání...
The purpose of this study is to analyse the level of maturity of children older than two years in the context of their potential integration in the public preschool education system before they reach the age of three years. The first chapter discusses the opinion of the EU Council of the preschool education, its ambition to promote the institutional care in line with the equal opportunities for men and women policy, and the situation in EU member states as regards meeting the 2002 Barcelona goals. The second chapter describes the current legislative and institutional framework in the Czech Republic. It focuses on the applicable legislation, namely the Parental Subsidy Act as amended, and the existing framework of the institutional care in question. The key focus of the third chapter is on children and their needs. The third chapter elaborates on various factors influencing their development such as family situation, age and other individual particularities. The last chapter of the theoretical part is on maturity of a child younger than three years from the point of view of the developmental psychology. The practical part surveys children maturity based on the environment examination in kindergartens, crèches and children homes. It encompasses observations of three children from their day one in...