Hodnocení žáků II. stupně ZŠ a jeho vliv na motivaci k učení
Evaluation of the upper grades pupils in the primary school and his influence to motivation to learn
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42625Identifikátory
SIS: 107717
Kolekce
- Kvalifikační práce [23212]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Valenta, Josef
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Učitelství pedagogiky
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
17. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
edukace, formativní hodnocení, sumativní hodnocení, motivace, známkování, základní škola, žáciKlíčová slova (anglicky)
education, formative evaluation, summative evaluation, motivation, marking, primary school, studentDiplomová práce "Hodnocení žáků II. stupně základní školy a jeho vliv na motivaci k učení" je zaměřena na nejpoužívanější způsoby školního hodnocení v současné škole, zamýšlí se nejen nad způsoby hodnocení vyhovující žákům, ale také nad vztahem hodnocení - motivace k učení. Součástí této práce je i analýza současného stavu sebehodnocení žáků při výuce. Práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. Teoretická část shrnuje podstatu a význam hodnocení, jeho zásady a kvalitu. Vymezuje některé důležité pojmy, jako je školní hodnocení a jeho právní rámec, hovoří o funkcích a technikách hodnocení z pohledu školské legislativy a současných tendencích v jeho vývoji, mapuje typy a formy hodnocení. Detailněji se věnuje motivační funkci hodnocení a sebehodnocení. Část empirická se zabývá výzkumem, který je zaměřen na zjištění nejpoužívanějšího způsobu školního hodnocení na vybraných školách, na zjištění, jaký způsob hodnocení upřednostňují sami žáci a zda hodnocení ovlivňuje jejich motivaci ve vztahu k vyučujícímu či předmětu. Klíčová slova Edukace, hodnocení, formativní hodnocení, slovní hodnocení, sumativní hodnocení, sebehodnocení, klasifikace, motivace, základní škola, žák
This paper titled "Evaluation of the lower secondary education students and its influence on learning motivation" is focused on the most frequently used methods of evaluation at today's schools. It considers not only evaluation methods complying with students but also relation between evaluation and learning motivation. It includes an analysis of current situation of students' self-evaluation. The whole paper is divided into a theoretical and an empirical part. The theoretical part portrays the core essence and the importance of the evaluation, its principles and qualities. It describes some important concepts, such as a pedagogical evaluation and its legal framework. It identifies function and techniques of the evaluation from the school legislation point of view and at the same time it illustrates the current tendencies in its development. It maps some types, forms and evaluation function. It explains in more details motivational function of evaluation as well as self-evaluation. The empirical part deals with a detailed research which is dedicated to exploration of the most frequently used pedagogical evaluation methods at the chosen schools. Simultaneously, it investigates which evaluation methods are preferred by students themselves and whether evaluation somehow impacts their motivation level...