Technologický vývoj mozaikářského řemesla
Technological Development of the Mosaic Craft
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42620Identifiers
Study Information System: 100846
Collections
- Kvalifikační práce [2232]
Author
Advisor
Referee
Kubík, Viktor
Faculty / Institute
Catholic Theological Faculty
Discipline
History of Christian Arts
Department
Institute of Christian Art History
Date of defense
5. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Katolická teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
technologie, mozaika, itálieKeywords (English)
technology, mosaic, italyMozaika má v umění napříč tisíciletími svébytné postavení. Od období antiky, kdy ovládla celé středomoří, zůstala i přes náročnost a nákladnost své tvorby aktivním uměleckým projevem až do současnosti, a to nejen v cizině, ale i na našem území. Přečkala tak období útlumu a "degradace" vlastní techniky v souvislosti s rostoucí oblibou malby v období renesance a dočkala se opětovného rozmachu v 19. stol. Diplomová práce zaznamenává geografický rozvoj umění mozaiky od jeho kořenů po moderní dobu a jeho vliv na vývoj techniky. Historická část je obsáhlejší, neboť u nás dosud nebylo toto téma podrobněji zpracováno a zcela jistě si naši pozornost zaslouží. Vždyť se na počátku 20. stol. v naší zemi podařilo díky Viktoru Foersterovi obnovit umění mozaiky, když s pomocí dvou italských pracovníků založil mozaikářskou dílnu. Ta navázala na tradici (započatou koncem 18. stol.) zakládání mozaikářských dílen v dalších státech Evropy mimo Itálii. Ač se smrtí Foerstrovy manželky dílna zanikla, dala prostor pro vznik umění české mozaiky, která u nás přetrvává dodnes. Druhá část popisuje změnu technologie tohoto starodávného uměleckého řemesla napříč staletími. Díky porovnání získaných pramenů, historických traktátů a badatelských poznatků je zde doložen vývoji technologie s důrazem na změnu technických postupů práce a na...
Mosaic has peculiar status in art across thousands of years. Since antiquility when mosaic governed entire Mediterranean, it stood to be an active art expression till nowadays, even despite it's demandigness and costingness - not only abroad but also at our territory. So it went through the period of decrement and "degradation" of it's own technique due to increasing favour of painting in the Renaissance and lived to see it's follow-up boom in 19th century. The thesis marks geografical expansion inlay art from it's roots till the modern age and it's influence on the technique developement. Historical part is more extensive because it has not been documented more detailed so far, which it definately is worthy to be. Thanks to Viktor Foester, the inlay art was reset at the beggining of the 20th century when he and two Italian workers founded a mosaic fitting-room. The fitting-room followed a trend of establishing inlay fitting-room in other states of Europe apart from Italy on the beggining of 18th century. Although the fitting-room died out after Foester's wife death, it gave chance to the origin of Czech mosaic art which persists till nowadays. The second part describes changes in technology of this antique craft across centuries. Technology developement with accent on technical changes in work progress and...