Taneční výchova a rozvoj osobnosti
Dance education and personality development
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42613Identifiers
Study Information System: 96139
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Krykorková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
18. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Výchova uměním Taneční a pohybová výchova Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání Osobnostní a sociální rozvojKeywords (English)
Art education Dance and movement education Framework Education Programme for Elementary Education Personal and social developmentDiplomová práce Taneční výchova a rozvoj osobnosti se věnuje charakteristice vzdělávacího oboru Taneční a pohybová výchova. Zabývá se jeho zakotvením v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání, vymezuje edukační cíle, obsah oboru a poukazuje na jeho přínos pro výchovu, vzdělávání a osobnostně sociální rozvoj žáků základních škol. Teoretická část ukazuje začlenění taneční a pohybové výchovy do výchovy uměním, zabývá se taneční a pohybovou výchovou v kontextu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a poukazuje na to, jaký vliv může mít tanec a pohyb na osobnostní a sociální rozvoj žáků. V empirické části diplomové práce jsou čtenáři předloženy možnosti rozvoje žáka v hodinách taneční a pohybové výchovy z pohledu realizátorů (lektorů) taneční a pohybové výchovy.
Diploma Thesis "Dance education and personality development" covers educational field of dance and motoric training characterization. It includes integration of the field into the Framework Education Programme for Elementary Education, defines educational objectives, goals and field content and points at its contribution to upbringing, education and personal social development of pupils. Theoretical part of the thesis takes in incorporation of dance and motoric upbringing in terms of art education and it contains the dance and motoric upbringing referring to framing educational programme for basic education. It also points out the influence of dance and motion on pupils' personal and social developments. In the empirical part of the thesis, possibilities of personal development of pupils are shown in relation to dance and motoric trainings from qualified dance lecturers' perspective.