Vývoj českých učebnic prvopočátečního čtení a psaní v průběhu 20. století
The development of Czech elementary reading and writing textbooks in the 20th century
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42612Identifiers
Study Information System: 96417
Collections
- Kvalifikační práce [23745]
Author
Advisor
Referee
Valenta, Josef
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Education
Department
Department of Education
Date of defense
18. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
čtení, výuka čtení, výuka psaní, učebnice čtení, slabikáře, první čítankyKeywords (English)
reading, reading education, writing education, reading textbooks, first booksTato diplomová práce se zabývá vývojem učebnic prvopočátečního čtení a psaní v českém jazyce, které byly používány na území dnešní České republiky v průběhu 20. století. Vychází z výčtu metod výuky od počátku do současnosti, na něj navazuje popisem a hodnocením většiny učebnic používaných v minulém století a uvádí životopisy hlavních autorů. V závěrech kapitol i závěru práce samotné sleduje posun v charakteru učebnic i výuky. Klíčová slova čtení, výuka čtení, výuka psaní, učebnice čtení, slabikáře, první čítanky
This thesis analyses the historical development of Czech elementary reading and writing textbooks from 1900 to 1999. It comes from the listing of the elementary reading and writing methods from the beginning to the present, it continues with the description and the evaluation of the most of textbooks used in the last century and tells the life stories of main authors. In the conclusions it follows the changes in the character of the textbooks and of the reading education. Key words reading, reading education, writing education, reading textbooks, first books