Rozvoj finanční gramotnosti u mladých lidí opouštějících dětské domovy
The development of financial literacy of the youth leaving children's home
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42601Identifikátory
SIS: 115336
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Lorenzová, Jitka
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Sociální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
19. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Finanční gramotnost, vzdělávací politika, vzdělávací programy, sociální vyloučení, předluženost, klient dětského domova, standardy finanční gramotnosti, hospodaření s finančními prostředkyKlíčová slova (anglicky)
Financial literacy, educational politics, educational programs, social exclusion, indebtedness, a client of a children's home, structured interview, the standards of financial literacy, over-owing, economizing on financial resourcesDiplomová práce je zaměřena na výuku finanční gramotnosti dětí žijících v dětských domovech. Vychází ze současného stavu vzdělávací politiky v oblasti finanční gramotnosti, obsahu vzdělávacích programů a kvalitativního průzkumu současného skutečného stavu výuky finanční gramotnosti v dětských domovech. Vlastní průzkum bude uskutečněn formou strukturovaných rozhovorů s dětmi z dětských domovů. Průzkum je zaměřen na zjišťování úrovně finanční gramotnosti starších dětí (15 až 18 let) trvale žijících v dětském domově, zkoumá možnosti zkvalitnění výuky finanční gramotnosti v dětských domovech a tím zvýšení prevence sociálního vyloučení mladých lidí opouštějících dětské domovy z důvodů předlužení, které obvykle bývá důsledkem nízké finanční gramotnosti. Klíčová slova Finanční gramotnost, klient dětského domova, předluženost, sociální vyloučení, standardy finanční gramotnosti, vzdělávací politika, vzdělávací programy, hospodaření s finančními prostředky.
This thesis is focused on education of financial literacy of children living in children's homes. It is based on current state of education politics in the fields of financial literacy, the contents of educational programmes and qualitative research of real current state of education of financial literacy in children's homes. The research itself will be made via structured interviews with children from children's homes. The research is focused on discovering the level of financial literacy of older children (15 - 18 years old) permanently living in children's homes, searching for possibilities of improvement of education of financial literacy in children's homes and therefore increasing prevention of social exclusion of young people leaving children's homes due to over-owing which is usually caused by low level of financial literacy. Key words Financial literacy, a client of a children's home, over-owing, social exclusion, the standards of financial literacy, educational politics, educational programs, economizing on financial resources.