Činnost střediska výchovné péče z pohledu kurátora pro děti a mládež
Activities of the juvenile correction centre from the point of view of an officer in charge of youth at risk
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42589Identifiers
Study Information System: 107713
Collections
- Kvalifikační práce [23974]
Author
Advisor
Referee
Krykorková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
20. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Sociálně-právní ochrana dětí, kurátor pro děti a mládež, poruchy chování, sanace rodiny, středisko výchovné péče, multidisciplinární spolupráceKeywords (English)
Social and legal protection of children, children and youth curator, behavioural disorders, family rehabilitation, educational care centre, multidisciplinary cooperationDiplomová práce je zaměřena na činnost střediska výchovné péče jako instituce, která poskytuje služby dětem s negativními projevy v chování a s rizikem vzniku či rozvoje poruch chování a jejich rodinám. Středisko nabízí pomoc také klientům kurátora pro děti a mládež, jehož úloha při výkonu sociálně-právní ochrany je zmíněna v první kapitole. Věnována je zde pozornost rovněž základním principům multidisciplinární spolupráce a sanace rodiny. Další část práce přibližuje činnost SVP, organizaci preventivně výchovné péče o klienty a nabídku konkrétních služeb střediska. V praktické části je činnost SVP reflektována kurátory pro děti a mládež. Cílem práce je zhodnotit přínos služeb střediska výchovné péče z pohledu pracovníka OSPOD a posoudit, jaké možnosti nabízí středisko při předcházení ústavní výchově a v rámci sanace rodiny s dítětem s výchovnými problémy.
The thesis focuses on the activity of an educational care centre as an institution which provides services for children who show negative signs in their behaviours and prone to develop behavioural disorders, as well as for their families. The centre also offers help to clients of a children and youth curator, whose role, as part of providing social and legal protection, is mentioned in the first chapter. In addition, attention is given to basic principles of a multidisciplinary cooperation and rehabilitation of a family. Another part describes the activity of the centre, an organisation providing preventive educational care for clients, and specific services of the centre. In the practical part the centre activity is portrayed by children and youth curators. The objective of the thesis is to evaluate the benefits of the educational care centre from the point of view of an OSPOD (a government body for social and legal protection of children) employee and asses what opportunities the centre offers when preventing institutional care and as part of rehabilitation of a family with a child who has behavioural issues.