Nástroje pro 3D modelování ve výuce stereometrie
Tools for 3D modeling in teaching solid geometry
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42261Identifiers
Study Information System: 97452
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Referee
Vaňková, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Mathematics - Technology and Information Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
stereometrie, 3D modelováníKeywords (English)
solid geometry, 3D modelingNÁZEV: Nástroje pro 3D modelování ve výuce stereometrie AUTOR: Bc. Jana Taušová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra informačních technologií a technické výchovy VEDOUCÍ PRÁCE: PhDr. Josef Procházka, Ph.D. ABSTRAKT: Stěžejním tématem diplomové práce je možnost podpory výuky stereometrie prostřednictvím vybraného programu pro 3D modelování. Teoretická část práce vymezuje stereometrii jako oblast matematiky, zabývá se prostorovou představivostí jako stěžejní schopností pro tuto oblast matematiky a předkládá možnosti využití programů. Praktická část je uvedena šetřením, které zjišťuje stav využívání prostředků ICT na českých středních školách. Následuje přehled programů, které lze pro podporu výuky doporučit, a návrh metodiky pro konkrétní část stereometrické látky. Za účelem zjištění, nakolik jsou teoretické závěry použitelné ve školní praxi, je navržená metodika v poslední části práce ověřena ve třídách sedmého ročníku osmiletého gymnázia KLÍČOVÁ SLOVA: nástroje pro 3D modelování, podpora výuky pomocí ICT, prostorové vidění, stereometrie
TITLE: Tools for 3D modelling in teaching solid geometry AUTHOR: Bc. Jana Taušová DEPARTMENT: Department of Information Technology and Technology Education SUPERVISOR: PhDr. Josef Procházka, Ph.D. ABSTRACT: The key topic of the thesis is the possibility of enhancement of the teaching of solid geometry through a 3D modelling program of choice. The theoretical part of the work defines solid geometry as a branch of mathematics. It furthermore investigates spatial visualization ability as a crucial one for understanding this particular area; and also explains the possibilities of computer program usage. The practical part starts with an inquiry into the use of ICT tools at secondary schools in the Czech Republic. Then there is an overview of the programs suitable for teaching, and methodology for a particular section of solid geometry curriculum. The suggestions mentioned in the methodology section have been used during class work (the 7th year students of an 8-year comprehensive grammar school), as specified in the last part of the work. Thus we have researched the actual practical use of our theoretical inferences. KEY WORDS: Tools for 3D modelling, ICT support for education, spatial visualization ability, solid geometry