Role vzdělávání v seniorském věku
The role of education in senior age
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42199Identifiers
Study Information System: 110058
CU Caralogue: 990015079230106986
Collections
- Kvalifikační práce [23978]
Author
Advisor
Referee
Tvrzová, Ivana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Social Education
Department
Department of Education
Date of defense
21. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
senior, senium, vzdělávání, celoživotní vzdělávání, gerontopedagogika, motivace, smyslKeywords (English)
senior, senium, education, lifelong education, gerontopedagogy, motivation, senseDiplomová práce s názvem Role vzdělávání v seniorském věku se zabývá problematikou rolí a významu vzdělání pro lidi nacházejících se v období sénia. Práce je strukturována do dvou částí. První obsahuje mimo jiné dosavadní přehled problematiky v domácí odborné literatuře, vymezení základních pojmů, vybrané aspekty života seniora či nástin systému celoživotního vzdělávání v ČR. Druhá část je zaměřena na empirický výzkum a klade si za cíl v souladu s názvem práce objasnit, jakou roli hraje vzdělávání v životě českých seniorů a jaký význam pro ně představuje. Klíčová data budou pro analýzu získána kombinací kvantitativních a kvalitativních metod (telefonické dotazování a hloubkový rozhovor). V závěru je práce doplněna relevantními přílohami a seznamem použitých pramenů a literatury. KLÍČOVÁ SLOVA senior, sénium, vzdělávání, celoživotní vzdělávání, gerontopedagogika, motivace, smysl života
ANOTATION The present work explores the role and significance of education in lives of the seniors. The thesis consists of two parts. The first part contains an overview of the topic's treatment in domestic literature, definition of basic terms and a description of selected aspects of the elderly's life, and an outline of lifelong learning system in the Czech republic. The second part is based on an empirical research and attempts to shed light at, as the title suggests, the role which education plays in lives of the czech elderly and significance it bears for them. Data for the analysis will be acquired through a combination of qualitative and quantitative methods (a telephone survey and in-depth interview). The work closes with relevant annexes and a list of resources used. KEY WORDS senior, senium, education, lifelong education, gerontopedagogy, motivation, meaning of life