"Reflections on Religion: Richard Wright and James Baldwin"
"Richard Wright, James Baldwin a jejich vztah k náboženství".
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42130Identifikátory
SIS: 111248
Kolekce
- Kvalifikační práce [23740]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Veselá, Pavla
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Anglistika - amerikanistika - Francouzská filologie
Katedra / ústav / klinika
Ústav anglofonních literatur a kultur
Datum obhajoby
11. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Angličtina
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
James Baldwin Richard Wright náboženstvíKlíčová slova (anglicky)
James Baldwin Richard Wright religionZáměrem této práce je prozkoumat zobrazení náboženství v dílech dvou z nejvlivnějších afroamerických spisovatelů dvacátého století, Richarda Wrighta a Jamese Baldwina. Analýza si za svůj rámec bere Baldwinovy a Wrightovy vzájemné diskuze, jejichž podstatou byla otázka, jak v literatuře uspokojivě artikulovat zkušenost černošské menšiny ve Spojených státech. Práce se zaměřuje na jedno autobiografické dílo a jeden román od každého z autorů. V případě Wrighta analyzuje jeho dvoudílnou autobiografii, jejíž první část, nazvaná Black Boy, se zabývá Wrightovým dětstvím a mládím na americkém Jihu, druhá část, American Hunger, pak popisuje Wrightovu zkušenost s životem na Severu. Dále se práce věnuje jeho románu Native Son. V případě Baldwina se práce zaměřuje na dílo The Fire Next Time, které se skládá ze dvou esejí rozvíjejících Baldwinovy vzpomínky na různé epizody z jeho života, a na román Go Tell It on the Mountain. Dizkuse zaměřená na tyto díla je doplněna vhledy, které poskytkl Wright ve své eseji "How 'Bigger' was born" a Baldwin v esejích "Everybody's Protest Novel", "Many Thousands Gone" a "Alas, Poor Richard!". První kapitola práce se zabývá kritikou, kterou vznesl Baldwin proti Wrightovi v několika svých esejích, v nichž prezentoval svůj názor, že Wright svými zlostnými spisy pouze posiluje...
The thesis seeks to explore how religion is depicted in the works of two of the most influencial African American authors of the 20th century, Richard Wright and James Baldwin. The analysis takes as framework Wright and Baldwin's mutual discussions about how to properly articulate the African American experience in literature. The thesis examines an autobiographical work and a novel by each author. In Wright's case, the books that are discussed are his two-volume autobiography, which consists of a first part dealing with Wright's childhood and early youth in the American South, called Black Boy, and a second part, American Hunger, recounting his adult life in the North. Furthermore, his major novel Native Son is analyzed. In the case of Baldwin, The Fire Next Time, i.e. two essays which elaborate on different episodes from Baldwin's life, and the novel Go Tell It on the Mountain are examined. The discussion is completed by insights offered by Wright in his essay "How 'Bigger' Was Born", and by Baldwin in the essays "Everybody's Protest Novel", "Many Thousands Gone", and "Alas, Poor Richard!" The first section of the thesis deals with the criticism Baldwin advanced against Wright in several essays, in which Baldwin was suggesting that Wright's angry writings have only reinforced the discourse of the...