City as a fictional character in the postmodernist novel: Alexandria Quartet and The Moor's Last Sigh
Město jako fiktivní postava v postmoderním románu: Alexandrijský kvartet a Poslední Maurův vzdech
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/42085Identifiers
Study Information System: 109976
Collections
- Kvalifikační práce [23975]
Author
Advisor
Referee
Clark, Colin Steele
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies - Norwegian Studies
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
11. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
město, prostor, postmodernismus, postkoloniální literatura, Alexandrijský kvartet, Lawrence Durrell, Poslední Maurův vzdech, Salman Rushdie, perspektiva, mýtus, palimpsest, hybridita, subjektivita, Alexandrie, BombajKeywords (English)
city, space, postmodernism, postcolonial literature, Alexandria Quartet, Lawrence Durrell, The Moor's Last Sigh, Salman Rushdie, perspective, myth, palimpsest, hybridity, subjectivity, Alexandria, Bombayv českém jazyce Tato bakalářská práce se zabývá tématem vyobrazení města v postmoderním románu, které je následně zkoumáno na dvou vybraných románech: Alexandrijském kvartetu Lawrence Durrella a Maurově posledním vzdechu Salmana Rushdieho. První část je věnována teoretickému rámci, ve kterém se snažím o vymezení pojmu postmoderní literatury, a který nastiňuje základní rysy, které tato literatura vykazuje. Tento rámec se opírá o pojem postmodernismu tak, jak jej chápe Linda Hutcheon a to zejména ve své studii A Poetics of Postmodernism. Zvláštní pozornost je zde věnována těm aspektům postmodernismu, které jsou aplikovatelné na vyobrazování města a na existenci vztahu mezi postmodernismem a modernismem. Druhá část nastiňuje základní koncepce prostoru určené modernismem. Hlavní koncepty, kterými se tato práce zabývá jsou: subjektivita, perspektiva, mýtus a palimpsest. Jak vyplývá ze vztahu mezi modernismem a postmodernismem, tyto koncepty by mělo být možné najít v transformované podobě i v postmoderní fikci v transformovaném stavu. Podle Lindy Hutcheon je hlavním prostředkem této transformace využití parodie, která umožňuje navození konceptů a jejich následné podkopání za účelem zpochybnění jejich platnosti v našich významotvorných procesech. Následující kapitola zkoumá , do jakých forem se dané...
in English This Bachelor thesis engages with the topic of a portrayal of the city in the postmodern novel which is then studied on the example of two chosen novels: Alexandria Quartet by Lawrence Durrell and The Moor's Last Sigh by Salman Rushdie. Both novels present the urban space as a female character with a strong influence upon the events and the formation of the protagonist's identity. The second chapter is dedicated to a theoretical framework which helps to establish what we can understand under the term modernist literature and it traces the basic features such a literature possesses. For this framework I adopted the study of postmodernism presented by the work of Linda Hutcheon, mostly her A Poetics of Postmodernism. A special attention is dedicated to the aspects of postmodernism that can be applied on the portrayal of space and the relationship existing between postmodernism and modernism. The third chapter outlines the basic concepts of space established by modernism. The major concepts dealt with in this thesis are: subjectivity, perspective, palimpsest and myth. As follows from the relationship between modernism and postmodernism, these concepts should be traceable also in postmodern fiction in a transformed state. According to Linda Hutcheon, the basic tool of this transformation is...