Začínající mladý učitel
The teacher beginner
bachelor thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41856Identifiers
Study Information System: 89968
CU Caralogue: 990015033900106986
Collections
- Kvalifikační práce [19968]
Author
Advisor
Referee
Kitzberger, Jindřich
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
School Management
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
začínající učitel,osobnost učitel, stresory, faktory odchodu, syndrom vyhořeníKeywords (English)
the beginning teacher, the personality of the teacher, stressors, factors of resignation, "burn up" syndromeResumé Závěrečná práce se ve své teoretické části zabývá osobností učitele a základními stresory, které ztěžují jeho práci a které mohou vést k odchodu ze zaměstnání. V praktické části práce se autor prostřednictvím dotazníkového šetření zaměřil na zjišťování míry zátěže jednotlivými stresory a situacemi, se kterými začínající učitel přichází ve své praxi do styku. Práce vychází z odborné literatury uvedené v závěru práce a z dotazníkového šetření provedeného se 49 respondenty. Bakalářská práce přináší návrhy, jak zmírnit zátěž, která je bohužel přirozenou součástí učitelské profese, popřípadě jak jí předcházet.
The final work deals with the personality of teachers and the basic stressors, which make their work more difficult and which can be one of the reasons of resignation. In the practical part author used the questionnaires to find the rate of the load for the beginning teachers. The work is based on the literature listed at the end and on the questionnaire survey, which was performed with 49 respondents. The final work provides suggestions how to reduce the stress, which is unfortunately a natural part of the teaching profession, or how to prevent it.