Škála sociální orientace v Tématicko-apercepčním testu
Social Orientation Scale in Thematic Apperception Test
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41833Identifikátory
SIS: 100782
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Goldmann, Petr
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
12. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Tématicko apercepční test, Škála sociální orientaceKlíčová slova (anglicky)
Thematic Apperception Test, Social Orientation ScaleDiplomová práce se zabývá možností zjišťovat úroveň jednotlivých oblastí sociální kompetence Škálou sociální orientace (SOS) v příbězích vytvořených v Tématicko apercepčním testu. V teoretické části je představen Tématicko apercepční test, používané skórovací systémy k jeho interpretaci a Škála sociální orientace (SOS) autorů Goldmanna a Soukupové. Součástí je také přiblížení pojmu sociální kompetence, charakteristiky vývojového období adolescence a specifik diagnostických ústavů, jejich klientů a klientek a problémového chování, které bylo u většiny z nich zaznamenáno. V empirické části jsou porovnávány dvě skupiny adolescentů, každá se skládající z 30 probandů. První skupinu tvořili chlapci a dívky adolescentního věku umístění v době výzkumu v diagnostických ústavech a druhou jejich vrstevníky z běžné populace. Hlavními metodami sběru dat bylo polostrukturované anamnestické interview sloužící k zisku základních charakteristik testovaných skupin a administrace Tématicko apercepčního testu, který byl následně vyhodnocen Škálou sociální orientace a výsledky poté statisticky zpracovány. Výzkum se zaměřuje zejména na zjišťování rozdílů v dosažených úrovních u jednotlivých tabulí a v celém testu. Kromě toho byly příběhy podrobeny také obsahové analýze, která se soustředila na hlavní témata příběhů,...
This thesis deals with a possibility of measuring levels of social skills using the Social Orientation Scale (SOS) in stories made up with the Thematic Apperception Test. In the theoretical part we introduce the Thematic Apperception Test, the scoring systems used to interpret it and the Social Orientation Scale of Goldmann and Soukupová. This part also introduces the concept of social competence, describe the characteristics of an adolescence development stage and specifics of youth detention centers, their clients and a problematic behavior observed at most of them. In the empirical part we compare two groups of adolescents, each consisting of 30 probands. The first group was made up by girls and boys currently undergoing a diagnostic stay in youth detention centers, while the second group consisted of their same-age peers from an ordinary population. To obtain the basic characteristics of the subjects under test, we employ semi-structured anamnestic interview. Furthermore, the Thematic Apperception Test is evaluated using the Social Orientation Scale and the results thereof are statistically analysed. Our research focuses mainly on figuring out the differences in the competence levels reached at the particular tables and as a whole. Besides that, the stories are analyzed content-wise, focusing...