Motivace k učitelské profesi
Motivation for the teaching profession
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41832Identifiers
Study Information System: 107723
Collections
- Kvalifikační práce [23725]
Author
Advisor
Referee
Koťa, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Education
Department
Department of Education
Date of defense
18. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Učitel, učitelská profese, příprava a profesionalizace učitelů, mýty o učitelích, prestiž učitelského povolání, motivace k učitelské profesi, demotivace k učitelské profesi,pracovní spokojenost učitelů, syndrom vyhoření, stres v učitelské profesiKeywords (English)
Teacher, teaching profession, teacher training and professionalization, the myths about teachers, the prestige of the teaching profession, motivation for the teaching profession, lack of motivation to the teaching profession, teachers' job satisfaction, bDiplomová práce "Motivace k učitelské profesi" se zabývala základní problematikou motivace k učitelské profesi. V teoretické části jsme se zaměřili na obecnou charakteristiku pojmů, které se váží k učitelské profesi, zejména na teorii učitelské profese, volbu učitelské profese, fáze učitelské profese, typologii učitelů, roli učitele, přípravu a profesionalizaci učitelů, ale také mýty o učitelské profesi, postavení učitele ve společnosti, prestiž učitelské profese, dále na motivaci a demotivaci k učitelské profesi, pracovní spokojenost učitelů a zvládání zátěže v učitelské profesi. Na základě těchto teoretických poznatků byl stanoven cíl diplomové práce a bylo provedeno výzkumné šetření. Cílem této diplomové práce bylo zjistit druh motivace studentů 2. a 3. ročníku magisterského studia, oboru Učitelství pro I. stupeň základní školy, Fakulty přírodovědně-humanitní a pedagogické Technické univerzity v Liberci, která je vede k volbě a výkonu učitelské profese. Praktická část diplomové práce se tedy věnuje interpretaci a srovnání výsledků dotazníkového šetření a vyhodnocení stanovených předpokladů. Klíčová slova Učitel, učitelská profese, příprava a profesionalizace učitelů, mýty o učitelích, prestiž učitelského povolání, motivace k učitelské profesi, demotivace k učitelské profesi, pracovní spokojenost učitelů,...
Anotace: The thesis "The motivation for the teaching profession" dealt with fundamental problems of motivation to the teaching profession. In the theoretical part, we have focused on general characteristics of terms that pertain to the teaching profession, particularly the theory of the teaching profession, the choice of the teaching profession, the phase of the teaching profession, teacher typology, the role of teacher training and professionalization of teachers, but also washed into the teaching profession, status of teachers in society, the prestige of the teaching profession, on motivation and disincentives to the teaching profession, teachers' job satisfaction and coping in the teaching profession. Based on this theoretical target was set of thesis and research work was carried out. The aim of this thesis was to investigate the motivation of students second and 3 year master's program, major in Teaching for elementary schools, the Faculty of natural sciences, humanities and teaching Technical University in Liberec, which leads to the choice and the teaching profession. Research has therefore focused mainly on the circumstances of the election of teacher training, assessment of the advantages and disadvantages of the teaching profession, the prestige of the teaching profession, etc. The research was...