Informovanost rodičovské veřejnosti o kurikulární reformě
Parent's acquaintance with curriculum reform
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41831Identifiers
Study Information System: 96601
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Sak, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Teacher Education
Department
Department of Education
Date of defense
18. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kurikulární reforma, školská reforma, vztah rodin a škola, informovanost rodičůKeywords (English)
curriculum reform, school reform, school and parents relationship, parental awarenessTato diplomová práce má teoretický charakter, nezahrnuje žádná vlastní empirická šetření. Její součástí je návrh informační příručky pro rodiče dětí základních škol ČR, vytvořený autorem této diplomové práce. Text shrnuje poznatky o kurikulární reformě školství v České republice, která se uskutečnila v roce 2007 a zaobírá se jakými způsoby byli rodiče o této události informováni. Text se nejprve zaměřuje na samotnou reformu, její vznik, cíle a popisuje její základní znaky. Dále je věnována pozornost vztahu mezi rodinou a školou, neboť skupina rodičů má pro zdárnou implementaci velký význam a je tudíž důležité této skupině správně porozumět. V souvislosti s reformou a jejím významem pro rodičovskou veřejnost se text zaobírá tím, jak byla informační kampaň pojata v České republice a jak ve Velké Británii. Odtud je pak popsána jako inspirační zdroj příručka pro rodiče anglických žáků ve věku od 5 do 7 let. Na základě této inspirace byl vytvořen návrh příručky, který by odborně popularizačním jazykových stylem zprostředkovával informace také rodičům v České republice.
This thesis is of a theoretical nature: it does not include any field research. It includes a proposal for an elementary school brochure-guide for parents in Czech Republic, created by the author of this thesis. The thesis summarizes findings on the educational curriculum reform in the Czech Republic, which took place in 2007, and analyses ways in which parents were informed. The text focuses first on the reform itself, its objectives and its basic features. It then analyses the relationship between family and school, stating that parents as a group are of major importance for the successful implementation of the reform. It is therefore crucial to properly understand this group. In connection with the reform and its importance for parents, the text deals with how the informational campaign was conceived in the Czech Republic and in the UK. The 'Guide for Parents of English pupils aged 5 to 7 years' is then described as a source of ideas. Based on this, a proposal for a brochure-guide was created to be used as informational material for parents in the Czech Republic.