Téma parazité člověka ve výuce na základních školách a nižších gymnáziích.
Teaching the theme human parasites on grammar school.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41449Identifiers
Study Information System: 97361
CU Caralogue: 990015259520106986
Collections
- Kvalifikační práce [20357]
Author
Advisor
Referee
Havlová, Michaela
Faculty / Institute
Faculty of Science
Discipline
Teaching of Biology for Secondary Schools - Teaching of Geography for Secondary Schools
Department
Department of Teaching and Didactics of Biology
Date of defense
19. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Přírodovědecká fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
parazit, biologie člověka, výuka parazitologie, test, praktické cvičeníKeywords (English)
parasite, human biology, teaching parasitology, test, practical coursesV současnosti, kdy lidé cestují po celém světě a mohou se na cestách nakazit různými parazity, by studium parazitů člověka nemělo být zanedbáváno ani ve výuce na základních školách a nižších gymnázií. V této diplomové práci jsou zmapovány znalosti žáků vybraných základních škol a nižších ročníků víceletého gymnázia ze základů parazitologie a parazitů člověka. K tomuto účelu sloužil vytvořený test, který zkoumal znalosti i postoje a názory dotazovaných žáků. Práce je také zaměřena na návrh výuky tohoto tématu v hodinách přírodopisu. Dvě odlišná pojetí této výuky byla vyzkoušena a porovnána ve 2 třídách stejného ročníku víceletého gymnázia. Zde uvedení zástupci parazitů člověka byli vybráni na základě výběru učebnic pro základní školy. Výsledný a na třech školách ověřený návrh výuky obsahuje powerpointové prezentace vhodné k využití v hodinách a praktická cvičení pojatá jako didaktické hry.
Nowdays, when people travel all around the world and they can become infected with different parasites, teaching about human parasites shouldn't be neglected even in education on primary and grammar schools. In my work, I have mapped the basic knowledge of parasitology and human parasites of students from the selected primary schools and lower grades of grammar schools. For this purpose, I have created a test which examined the knowledge and attitude of the students. The work has also sought to propose a new approach to teaching of the subject in biology lessons. Two different teaching concepts were tested and compared in two paralel classes of the same grammar school. Presented representatives of human parasites, were chosen on the basis of analysis of biology textbooks for basic schools. Final suggestion of teaching at schools, which was teste dat three schools contains powerpoint presentations suitable for use in the lessons and practical exercise taken like didactical games.