Inscenační možnosti Sofoklova chóru: případ Oidipa krále
Staging Options of Sophocles' Chorus: the Case of Oedipus Tyrannus
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41373Identifikátory
SIS: 122413
Katalog UK: 990015018390106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [24991]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Pšenička, Martin
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Divadelní věda
Katedra / ústav / klinika
Katedra divadelní vědy
Datum obhajoby
11. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
antické divadlo, antická kultura, řecký chór, recepce antické kultury, antická tragédieKlíčová slova (anglicky)
classical theatre, classical culture, Greek chorus, classical receptionDiplomová práce se pokouší na základě detailní analýzy vybraných inscenací Sofoklovy tragédie Oidipús Tyrannos formulovat základní principy interpretačních možností antického chóru v kontextu vývoje českého divadla od konce 19. století do současnosti, které se podílely na jeho proměnách od původní podoby sboru starců, jež převažovala v první polovině 20. století, přes varianty antikizujícího lidu, nastupující od padesátých let minulého století, k metaforické transformaci chóru, kterou přinesly některé režijní koncepce z počátku 21. století.
The dissertation is trying to form basic rules for interpretational possibilities of an ancient chorus in the process of the Czech theatre based on the detailed analysis of chosen productions in Sophocles tragedy Oidipus Tyrannus from the end of 19th century to the present day. The analysis follows the transformations of the chorus from the original vision of the old men that prevailed in the first half of the 20th century over the image of ancient people common in the fifties of the last century to metaphorical transformation of the chorus brought up by some stage conceptions in the beginning of 21st century.
