Obraz pouště v moderní arabské povídce
The Idea of Desert in Modern Arabic Short Stories
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41317Collections
- Kvalifikační práce [19393]
Author
Advisor
Referee
Oliverius, Jaroslav
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Arabic Studies - Spanish Studies
Department
Institute of Near Eastern and African Studies
Date of defense
19. 9. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
poušť, Ibrahím al-Kúní, symboly, mystika, moderní arabská literatura
Keywords (English)
desert, Ibrahim al-Koni, symbols, mysticism, modern Arabic literature
Tato diplomová práce zkoumá tématiku pouště jako literárního prostředí v moderní arabské povídce. Cílem je analýza krátkých povídkových textů zabývajících se problematikou pouště. K tomuto tématu bude přistupováno z hlediska sémanticko- symbolické analýzy, jejímž prostřednictvím bude hledán vztah mezi přírodou jako krajinou a prostředím a přírodou jako zdrojem mytologických a fantastických představ, které se odrážejí v životě literárních hrdinů a ve výstavbě příběhu. Součástí je také hledání odpovědi na otázku, čím se liší přístup autora, který zpracovává téma pouště, od autora zabývajícího se městským či jiným prostředím a jakou úlohu při tom hraje jeho geografický původ. Práce je rozdělena do tří základních celků, ve kterých je rozvíjena symbolická, mytologická a antropologická analýza vybraných textů. Klíčová slova: poušť, Ibrāhīm al-Kūnī, symboly, mystika, moderní arabská literatura
This thesis examines the theme of desert as literary environment in modern Arabic short story. The aim of this thesis is to analyze the short story's texts dealing with the desert. This topic will be approached in terms of semantic-symbolic analysis, which will be matched by the relationship between nature and the environment as a landscape, and nature as a source of mythological and fantastic ideas, which are reflected in the life of literary figures and story construction. The work includes a search for an answer to the question of what is the diference between the author who has direct access to the desert and the other one who deals with urban or other environments according to the geographic origin. The work is divided into three parts, which then develop symbolic, mythological and anthropological analysis of selected texts. Key words: desert, Ibrahim al-Koni, symbols, mysticism, modern Arabic literature