Duševní hygiena a možnosti využití jejích forem u pracovníků linek důvěry
Forms of mental hygiene and their application to crisis hotline workers
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41247Identifikátory
SIS: 89900
Kolekce
- Kvalifikační práce [23420]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Štětovská, Iva
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Psychologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
22. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
duševní hygiena, stres, coping, syndrom vyhoření, prevence syndromu vyhoření, telefonická krizová intervence, linky důvěry, pracovníci linek důvěryKlíčová slova (anglicky)
mental hygiene, stress, coping, burnout, burnout prevention, telephonic crisis intervention, crisis hotline, crisis hotline workersTato diplomová práce se zabývá psychohygienou a možnostmi využití jejích forem u pracovníků linek důvěry. V teoretické části se práce zaměřuje na charakteristiku a specifika telefonické krizové intervence. Současně jsou v ní představeny metody psychohygieny vhodné pro pracovníky linek důvěry. Empirická část se zaměřila na mapování forem duševní hygieny, které poskytují svým pracovníkům linky důvěry v České republice. Zároveň byly zmapovány osobní formy psychohygieny pracovníků telefonické krizové pomoci. V empirické části byla také zjišťována míra vyhoření pracovníků linek důvěry, a to formou dotazníku CBI - Copenhagen Burnout Inventory. Zároveň bylo prokázáno, že větší míra dodržování vybraných zásad duševní hygieny má u pracovníků linek důvěry vztah s menším výskytem syndromu vyhoření. Hypotézy týkající se vztahu mezi sociodemografickými údaji (pohlaví, věk, nejvyšší dosažené vzdělání, délka praxe, typ pracovního úvazku na pracovišti a mimo ně) a mírou vyhoření nebyly potvrzeny. Cílem práce bylo vytvoření nabídky možných způsobů, jak zacházet u pracovníků linek důvěry se stresem a jak u nich optimálně využít metod duševní hygieny, které by v praxi preventivně působily proti syndromu vyhoření.
This thesis deals with the forms of mental hygiene and their application to crisis hotline workers. In the theoretical part the work focuses on the characteristics and specificities of telephonic crisis intervention. Methods of mental hygiene suitable for crisis hotline workers are presented too. The empirical part focuses on mapping of the forms of mental hygiene, which are provided by crisis hotlines to their workers in the Czech Republic. Individual forms of mental hygiene of crisis hotline workers were also mapped. Crisis hotline workers burnout was investigated in the empirical part of the thesis by the means of CBI - Copenhagen Burnout Inventory. It was also confirmed that greater degree of compliance with selected principles of mental hygiene by cisis hotline workers has the relationship with burnout lower incidence. Hypotheses concerning the relationship between sociodemographic data (sex, age, educational attainment, length of praktice, type of employment in the workplace and beyond) and the rate of burnout were not confirmed. The aim of the thesis was to offer possible ways of how to deal with the stress to crisis hotline workers and how they can optimally use the methods of mental hygiene, which can in practice preventively work against burnout.