Rozvoj manažerských kompetencí
Management competences development
diploma thesis (NOT DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41234Identifiers
Study Information System: 89899
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Rymeš, Milan
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Psychology
Department
Department of Psychology
Date of defense
21. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
manažer, kompetence, dovednost, trénink, koučinkKeywords (English)
manager, competence, skill, training, coachingRozvoj manažerů je ústředním tématem organizací a jejich HR oddělení. Pro efektivní fungování zaměstnanců, týmů a celé organizace je klíčový kvalitní manažer, který toto fungování usnadňuje. Tato diplomová práce se zaměřila na zmapování problematiky rozvoje manažerů s akcentem na tréninkové a další rozvojové aktivity. Empirická část práce se orientuje na 3 cílové skupiny participující na manažerském rozvoji. Kvalitativní část výzkumu se uskutečnila formou polostrukturovaných rozhovorů s lektory a HR manažery. Kvantitativní část výzkumu dotazuje manažery samotné. Manažerské dovednosti byly rozděleny do 4 oblastí - Komunikační dovednosti, Prezentační dovednosti, Vedení lidí a Sebeřízení. Pro kvantitativní výzkum byl vytvořen Dotazník rozvoje manažerských dovedností. Testovaly se 3 hypotézy, první Pearsonovým korelačním koeficientem a další dvě t- testem pro 2 závislé výběry. Pracovala jsem s hladinou významnosti 0,05. U všech oblastí dovedností je patrný rozpor mezi názory lektorů, HR manažerů a manažerů samotných. Manažeři více zdůrazňují vliv pracovní praxe pro svůj rozvoj než odborníci na rozvoj jako takový. Sice také zmiňují pozitivní efekt praxe, zdá se však, že jsou ovlivněni svou profesí, která se orientuje na vzdělávací metody a rozvojové strategie. Dále jsem předpokládala nejčetnější výskyt...
The manager developement process is the anchor theme of the organisations and their HR departments. The quality manager is the key factor for the effective function of employees, teams within and the organisation as a whole, and facilitates the functioning process. This thesis deals with the problematics of manager developement, with a special focus on the training and other developing activities. The empirical part is orientated on three target groups participating on the manager developement. The qualitative part of the research was being realised through semi- structured interviews with lectors and HR managers. The quantitative part captures the interviews with the managers themselves. The manager skills are divided into four areas-Communication Skills, Presentation Skills, Management of People and Self-Management. In the requirement of quantitative research the Questionaire of the Developement of Manager Skills was constructed. The three hypotheses were being tested, first by Pearson correlation coefficient, the following two by dependent t-test for paired samples with a significance level of 0,05. Across the whole spectrum of skills, there is a noticeable contradiction between the opinion of lectors, HR managers and managers. The managers emphasize more the influence of working experience for...