Získávání fyziologických dat pro automatizovanou zpětnou vazbu v procesu učení
Mining physiological data for automated educational feedback
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/41233Identifikátory
SIS: 76363
Kolekce
- Kvalifikační práce [10691]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Rotter, Miloš
Fakulta / součást
Matematicko-fyzikální fakulta
Obor
Učitelství fyziky - matematiky pro střední školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra didaktiky fyziky
Datum obhajoby
14. 5. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
tepová frekvence, variabilita srdečního rytmu, frekvence mrkání oka, kognitivní zátěžKlíčová slova (anglicky)
heart rate, heart rate variability, blink rate, cognitive load1 Název práce: Získávání fyziologických dat pro automatizovanou zpětnou vazbu v procesu učení Autor: Bc. Kateřina Bašátková Katedra / Ústav: Katedra didaktiky fyziky Vedoucí diplomové práce: doc. RNDr. Zdena Lustigová, CSc., Katedra didaktiky fyziky Abstrakt: Diplomová práce se zabývá sběrem fyziologických dat pro automatizovanou zpětnou vazbu v procesu učení. V první polovině části práce je shrnuta teorie výzkumu fyziologických veličin a jeho uplatnění v oblasti lidského chování. Zvláštní pozornost je věnována zejména metodě sledování zraku (eye tracking) a měření srdeční frekvence (heart rate) v průběhu behaviorálních procesů. Druhá polovina práce je věnována vlastnímu výzkumu vlivu změny frekvence mrkání oka (blink rate) a frekvence srdečního rytmu v závislosti na různé míře kognitivní zátěže. Výzkum byl realizován na celkem šesti objektech. Získaná data potvrdila přímou závislost frekvence mrkání oka a frekvence srdečního rytmu na obtížnosti daného úkolu (task). Klíčová slova: tepová frekvence, variabilita srdečního rytmu, frekvence mrkání oka, kognitivní zátěž
1 Title: Mining Physiological Data for Automated Educational Feedback Author: Bc. Kateřina Bašátková Department: Department of Physics Education Supervisor: doc. RNDr. Zdena Lustigová, CSc., Department of Physics Education Abstract: This thesis deals with mining physiological data for automated educational feedback. The first part summarizes former researches of physiological data and its assertation into human behaviour. Special attention is devoted especially to eye tracking and measuring heart rate during behavioral processes. The second part is dedicated to author's own research how blink rate and heart rate are influenced by the degree of cognitive load. The research was executed on six subjects. The obtained data confirm correlation of blink rate and heart rate with the difficulty of the task. Keywords: heart rate, heart rate variability, blink rate, cognitive load