Zobrazit minimální záznam

Sin taxes in the Czech Republic
dc.contributor.advisorJanský, Petr
dc.creatorMouček, Jan
dc.date.accessioned2017-05-06T22:31:39Z
dc.date.available2017-05-06T22:31:39Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/40921
dc.description.abstractTato práce se věnuje daním uvaleným na takzvané hříšné statky. To jsou statky, jejichž spotřeba je považována za nesprávnou, statky, které mají své neblahé následky buď na spotřebitele, nebo na ostatní. Tyto daně se nazývají daně spotřební, někdy označované jako akcíz. Konkrétně se v této práci soustředíme na incidenci spotřebních daní, tedy efekt, jaký mají tyto daně na cenu zdaněných produktů. V ekonomické literatuře, věnující se spotřebním daním se obvykle předpokládá zvyšování ceny ve stejné výši jako zvýšení spotřební daně. Pokud byl tento předpoklad narušen, mohlo by to mít zásadní dopad na tuto literaturu. Pokusili jsme se o empirickou analýzu efektu daní za pomocí dat získaných Českým statistickým úřadem a vlastních dat. Konkrétně jsme se soustředili na cigarety, pivo, lihoviny a pohonné hmoty. Pomocí OLS odhadů jsme došli k zajímavým závěrům, co se týče dopadu spotřebních daní na cenu produktů. Naše výsledky ukazují na takřka nulový vliv daně na ceny cigaret a lihovin a zároveň potvrzení předpokladu o plném projevu daní na ceny piva. Dále jsme modelovali i efekt daně z přidané hodnoty a zpětný efekt daní se zpožděním jednoho roku. Všechny naše výsledky jsou však jednoznačně zpochybnitelné velmi nízkým počtem pozorování a tak průkaznost námi pozorovaných efektů je velmi malá.cs_CZ
dc.description.abstractThis paper is concerning taxes on so called sin goods. Consumption of these goods is believed to be wrong, its consumption have its negative effects on either the consumer or others. Such taxes are called excise taxes. In particular we focus this paper on tax incidence, the effect of these taxes on price of taxed goods. In economic literature concerning excise taxes it is usually presumed that the price rises by the same amount that the tax. If this presumption was false, it might have significant effect on this literature. We have tried to empirically analyse the effect of excise taxes using data from Czech statistical office and of our own. In particular we focused on cigarettes, beer, spirits and fuels. Using OLS estimates we came to interesting conclusions regarding effects of excise taxes on price of taxed products. Our results show almost zero effect of tax on cigarette and spirit price and at the same time confirm the presumption of full effect of taxes on beer. Further we modelled effects of value added tax and lagged effect of taxes with a one year lag. All of our results are definitely questionable though, as we used very low number of observations and therefore conclusiveness of these results is very littleen_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Fakulta sociálních vědcs_CZ
dc.subjectHřísná spotřebacs_CZ
dc.subjecthříšné statkycs_CZ
dc.subjecthříšné daněcs_CZ
dc.subjectoptimální daňcs_CZ
dc.subjectspotřební daňcs_CZ
dc.subjectalkoholcs_CZ
dc.subjecttabákcs_CZ
dc.subjectpohonné hmotycs_CZ
dc.subjectnezdravé jídlocs_CZ
dc.subjectprostitucecs_CZ
dc.subjectSinful consumptionen_US
dc.subjectsin goodsen_US
dc.subjectsin taxesen_US
dc.subjectoptimal taxen_US
dc.subjectexcise taxen_US
dc.subjectalcoholen_US
dc.subjecttobaccoen_US
dc.subjectfuelen_US
dc.subjectjunk fooden_US
dc.subjectprostitutionen_US
dc.titleDaně z hříšné spotřeby v České republicecs_CZ
dc.typebakalářská prácecs_CZ
dcterms.created2012
dcterms.dateAccepted2012-09-10
dc.description.departmentInstitute of Economic Studiesen_US
dc.description.departmentInstitut ekonomických studiícs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Social Sciencesen_US
dc.description.facultyFakulta sociálních vědcs_CZ
dc.identifier.repId109859
dc.title.translatedSin taxes in the Czech Republicen_US
dc.contributor.refereeKlimešová, Andrea
dc.identifier.aleph001499705
thesis.degree.nameBc.
thesis.degree.levelbakalářskécs_CZ
thesis.degree.disciplineEconomicsen_US
thesis.degree.disciplineEkonomiecs_CZ
thesis.degree.programEconomicsen_US
thesis.degree.programEkonomické teoriecs_CZ
uk.thesis.typebakalářská prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csFakulta sociálních věd::Institut ekonomických studiícs_CZ
uk.taxonomy.organization-enFaculty of Social Sciences::Institute of Economic Studiesen_US
uk.faculty-name.csFakulta sociálních vědcs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Social Sciencesen_US
uk.faculty-abbr.csFSVcs_CZ
uk.degree-discipline.csEkonomiecs_CZ
uk.degree-discipline.enEconomicsen_US
uk.degree-program.csEkonomické teoriecs_CZ
uk.degree-program.enEconomicsen_US
thesis.grade.csDobřecs_CZ
thesis.grade.enGooden_US
uk.abstract.csTato práce se věnuje daním uvaleným na takzvané hříšné statky. To jsou statky, jejichž spotřeba je považována za nesprávnou, statky, které mají své neblahé následky buď na spotřebitele, nebo na ostatní. Tyto daně se nazývají daně spotřební, někdy označované jako akcíz. Konkrétně se v této práci soustředíme na incidenci spotřebních daní, tedy efekt, jaký mají tyto daně na cenu zdaněných produktů. V ekonomické literatuře, věnující se spotřebním daním se obvykle předpokládá zvyšování ceny ve stejné výši jako zvýšení spotřební daně. Pokud byl tento předpoklad narušen, mohlo by to mít zásadní dopad na tuto literaturu. Pokusili jsme se o empirickou analýzu efektu daní za pomocí dat získaných Českým statistickým úřadem a vlastních dat. Konkrétně jsme se soustředili na cigarety, pivo, lihoviny a pohonné hmoty. Pomocí OLS odhadů jsme došli k zajímavým závěrům, co se týče dopadu spotřebních daní na cenu produktů. Naše výsledky ukazují na takřka nulový vliv daně na ceny cigaret a lihovin a zároveň potvrzení předpokladu o plném projevu daní na ceny piva. Dále jsme modelovali i efekt daně z přidané hodnoty a zpětný efekt daní se zpožděním jednoho roku. Všechny naše výsledky jsou však jednoznačně zpochybnitelné velmi nízkým počtem pozorování a tak průkaznost námi pozorovaných efektů je velmi malá.cs_CZ
uk.abstract.enThis paper is concerning taxes on so called sin goods. Consumption of these goods is believed to be wrong, its consumption have its negative effects on either the consumer or others. Such taxes are called excise taxes. In particular we focus this paper on tax incidence, the effect of these taxes on price of taxed goods. In economic literature concerning excise taxes it is usually presumed that the price rises by the same amount that the tax. If this presumption was false, it might have significant effect on this literature. We have tried to empirically analyse the effect of excise taxes using data from Czech statistical office and of our own. In particular we focused on cigarettes, beer, spirits and fuels. Using OLS estimates we came to interesting conclusions regarding effects of excise taxes on price of taxed products. Our results show almost zero effect of tax on cigarette and spirit price and at the same time confirm the presumption of full effect of taxes on beer. Further we modelled effects of value added tax and lagged effect of taxes with a one year lag. All of our results are definitely questionable though, as we used very low number of observations and therefore conclusiveness of these results is very littleen_US
uk.publication.placePrahacs_CZ
uk.grantorUniverzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Institut ekonomických studiícs_CZ
dc.identifier.lisID990014997050106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV