Možnosti trávení volného času u nevidomých lidí
Options of leasure activites of blind people
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40656Identifiers
Study Information System: 114320
Collections
- Kvalifikační práce [2773]
Author
Advisor
Referee
Nováková, Ivana
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Social Paedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Možnosti trávení volného času u nevidomých lidíKeywords (English)
Options of leasure activites of blind peopleTrávení volného času u nevidomých lidí je pro většinu z nás méně známá oblast. Každý trávíme volný čas po svém, ať už vedeni od malička rodinou, nebo motivováni okolím. Avšak nevidomí lidé nemají často takové možnosti jako lidé bez zrakového postižení. Potřebují nasměrovat k nalezení možností jak trávit svůj volný čas a motivovat k výběru. Tato práce se zaměřuje na vymezení zrakových vad. Zkoumá fyzické a psychické zvláštnosti spojené s vnímáním, komunikací a vlivem na vývoj jedince, který závisí na mnoha okolnostech. Nabídne ukázku širokého spektra možností, dnes již více dostupných, k trávení volného času. Dále nahlédneme do historie aktivit, nejen v zahraničí, ale i v České republice. Závěr práce pojednává o nabídce organizací pro zrakově postižené. Teoretická část vychází ze zpracování dostupné literatury. Praktická část zahrnuje rozhovory se zrakově postiženými o jejich trávení volného času, bez ohledu na pohlaví. Cílem práce je ukázat využívání možností trávení volného času mezi zrakově postiženými jedinci.
The way blind people spend their time is mostly unknown for the rest of us. Everybody spends his time in his own way, whether being focused by his family from his childhood or motivated by his peers. Blind people however do necessity to help in finding and choosing their edeal way of spending their free time. This paper is aimed at definig disabilities with vision impairment, describign both psysical and psychological phenomena linked with all sensing, communication and the way it adds to an individual's development. It compares various options of spendign free time in smaller towns as well as larger cities. In the end it will describe the most comon free time activities amongst the blind and possible ways for helping them both as a volunteer or as a children's assistant. The theory is based on currently of interviews with vision-impaired individuals about their ways of spending time and comparing them against each other without regard to the sex of the respondents. The main goal of this work is to show how people with vision-related disabilities choose and use their options to spend their free time.