Jak učit etickou výchovu ve starším školním věku.
How to Teach Ethics at the Second Stage of Primary School.
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/4057Identifiers
Study Information System: 351
Collections
- Kvalifikační práce [2773]
Author
Advisor
Referee
Mazáčová, Nataša
Faculty / Institute
Hussite Theological Faculty
Discipline
Teaching of Religion, Ethics and Philosophy
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Husitská teologická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Práce pojednává o etické výchově žáků staršího školního věku, která je v naší republice v současné době vyučována samostatně i v rámci jiných předmětů. Teoretická část obsahuje definici etické výchovy, základní charakteristiku staršího školního věku a vymezuje nosné body tohoto vývojového období pro etickou výchovu. Dále zahrnuje hlavní teoretická východiska etické výchovy, vysvětluje pojem reflexe. Upozorňuje na rámcové vzdělávací programy s důrazem na průřezové téma osobnostní a sociální výchova a jeho úzký vztah k etické výchově. Praktická část přináší informace o způsobu výuky etické výchovy ve vybraných českých školách. Uvádí základní zobecnitelné poznatky o výuce. Na srovnání čtyř konkrétních programů výuky se snaží hlouběji porozumět dané problematice. Výzkum se zaměřuje hlavně na oblast cílů a metod.
This thesis describes the ethical education of pupils 10-15 years old which in our country is taught either separately or within the framework of different subjects. The theoretical part of the thesis consists of the definition of ethical education, the basic characteristics of 10-15 years old children and also defines the fundamental developmental features that are essential for ethical education. It also deals with the theoretical principles for ethical education and explains the concept of reflexion. Information regarding general educational programmes is included, with special emphasis towards the overlaping topics of personal and social development and their close relationship to ethical education. The practical section of the thesis informs about the different methods of teaching ethical education in specified Czech schools and presents the fundamental general findings regarding the teaching. In comparing the four separate curricula this thesis tries to gain better understanding of the problems. The research mainly aimes at the fields of targets and methodology.