Analýza financování veřejných vysokých škol v České republice- implementace změn
Analyses of public higher education funding in Czech Republic- implementation of changes
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40484Identifiers
Study Information System: 110627
Collections
- Kvalifikační práce [18180]
Author
Advisor
Referee
Vlk, Aleš
Faculty / Institute
Faculty of Social Sciences
Discipline
Public and Social Policy
Department
Department of Public and Social Policy
Date of defense
25. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Vzdělávací politika, veřejný rozpočet, vysoké školy, financování, změna, reformaKeywords (English)
Educational policy, public budget, higher education, funding, change, reformDiplomová práce "Analýza financování veřejných vysokých škol v České republice- implementace změn" pojednává o nastavení pravidel a zásad financování vysokých škol v České republice a rozebírá situaci ve financování po roce 2006. Práce nastiňuje pohled na rozpočet vysokých škol a jeho funkci objasněním fungování veřejných rozpočtů a objasňuje povahu vysokého školství jakožto smíšeného statku s externalitami. Financování vysokých škol je nástrojem v rukách státu, pomocí kterého dochází k ovlivňování vysokoškolské politiky. Pro pochopení současné situace práce využívá deskripci vývoje ve financování vysokých škol po roce 1989. Důležitým aspektem je i mezinárodní kontext, proto práce nahlíží do nastavení systému financování vysokých škol vybraných států a zjištěné poznatky zasazuje do širšího kontextu. Za pomocí výzkumného designu případové studie práce objasňuje vývoj ve financování po roce 2006 a formuluje implikaci pro veřejnou politiku.
Diploma thesis "Analyses of public higher education funding in Czech Republic- implementation of changes" deals with setting the rules and principles of higher education institutions funding in Czech Republic and analyzes the situation in funding after year 2006. The thesis outlines its view on the universities budget and its function by clarifying the function of public budgets and it clarifies the constitution of higher education as a mixed good with externalities. Funding of higher institutions is a tool in the hands of the state, which helps to influence the higher education politics.For better understanding the current situation, the thesis is using the description of evolution in higher education funding after year 1989. Another important aspect is the international context, therefore , the thesis peeks into the setting up the system of higher education funding in chosen states and implements detected knowledge into the wider context. Using case study research design the thesis makes clear the evolution in funding after year 2006 and formulates the implication for public policy.