Sebastiano Luciani (zvaný del Piombo) a jeho spolupráce s Raffaelem v Římě mezi lety 1511-1517
Sebastiano Luciani (called del Piombo) and his cooperation with Raphael in Rome between 1511 and 1517
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40248Identifikátory
SIS: 122923
Kolekce
- Kvalifikační práce [22841]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Konečný, Lubomír
Fakulta / součást
Filozofická fakulta
Obor
Dějiny umění
Katedra / ústav / klinika
Ústav pro dějiny umění
Datum obhajoby
11. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Sebastiano del Piombo, Sebastiano Luciani, Řím, Villa Farnesina, RaffaelKlíčová slova (anglicky)
Sebastiano del Piombo, Sebastiano Luciani, Rome, Villa Farnesina, RaphaelTato bakalářská práce se zabývá ranou římskou tvorbou Sebastiana Lucianiho, později zvaného del Piombo. Sebastiano pocházel z Benátek a do Říma se dostal na pozvání bohatého obchodníka Agostina Chigiho, jenž mu umožnil pracovat v jeho vile Farnesině. Zde, v Sala di Galatea, Sebastiano vymaloval technikou al fresco osm lunet náměty z Ovidiových Proměn a také vytvořil samostatnou fresku Polyféma. Již touto první římskou zakázkou se dostal do kontaktu s předními umělci té doby, především s Raffaelem, který ve vile také pracoval. Raffael ve stejné místnosti vytvořil slavnou fresku Galateie, přičemž se nepokusil stylově navázat na dílo Sebastianovo. Jejich soupeření a ovlivňování se navzájem pokračovalo i poté, co Sebastiano vilu opustil. Rivalita mezi nimi byla navíc umocněna Sebastianovým přátelstvím s Michelangelem, který byl považován za Raffaelův protipól a který také pro Benátčana vytvářel přípravné kresby, jak je nastíněné v předposlední kapitole. Kapitola poslední se věnuje obrazu Madona s rouškou, který se jako jediná Sebastianova malba nachází v českých sbírkách. Klíčová slova Sebastiano del Piombo, Sebastiano Luciani, Řím, Villa Farnesina, Raffael
This bachelor thesis deals with the early Roman work of Sebastiano Luciani, later called del Piombo. Sebastiano came from Venice and he went to Rome at the invitation of a wealthy merchant Agostino Chigi, which allowed him to work in his Villa Farnesina. Here in the Sala di Galatea Sebastiano painted al fresco technique eight lunettes with themes from Ovid's Metamorphoses and also created a separate fresco of the Polyphemus. Thanks to this first Roman commission he got in touch with the leading artists of that period, especially with Raphael, who also worked for Chigi. Raphael made a famous fresco of the Galatea in the same hall and he didn't try to follow Sebastiano's style. Their rivalry and influence on each other continued after Sebastiano left the Villa. Competition between them was also amplified by Sebastiano's friendship with Michelangelo, who was considered to be the exact opposite of Raphael. Michelangelo also created praparatory drawings for del Piombo, as the penultimate chapter outlines. The last chapter is devoted to the painting of Madonna with the veil, which is the only Sebastiano's painting in the Czech collections. Keywords Sebastiano del Piombo, Sebastiano Luciani, Rome, Villa Farnesina, Raphael
Citace dokumentu
Metadata
Zobrazit celý záznamSouvisející záznamy
Zobrazují se záznamy příbuzné na základě názvu, autora a předmětu.
-
Raná tvorba Sebastiana Luciani zv. del Piombo v Benátkách do roku 1511
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOPokorná, Barbora (Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, 2011)Datum obhajoby: 6. 9. 2011Bakalářská práce na téma "Raná tvorba Sebastiana Luciani zv. del Piombo v Benátkách do roku 1511ˮ pojednává o raném tvůrčím období Sebastiana v Benátkách před jeho odjezdem do Říma. Nejdříve jsou nastíněny základní informace ... -
Architektura renesančních a manýristických krbů v Čechách a Sebastiano Serlio
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOVíšková, Martina (Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, 2014)Datum obhajoby: 2. 9. 2014Po úvodních kapitolách o Vitruviovi a Sebastianu Serliovi, kde jsou popsány také jednotlivé knihy Serliova architektonického traktátu, je zařazena kapitola věnující se historii a vývoji otopných zařízení. Následuje stěžejní ... -
Michelangelovy práce pro kostel San Pietro in Montorio v Římě
Výsledek obhajoby: OBHÁJENOHamrlová, Anna (Univerzita Karlova, Katolická teologická fakulta, 2011)Datum obhajoby: 30. 5. 2011