Sdělování onkologické diagnózy pacientům očima mladých lékařů
The Role of Communication in Medical Diagnosis of Cancer Patients from the Perspective of Young Doctors
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40235Identifikátory
SIS: 110523
Kolekce
- Kvalifikační práce [17632]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Háva, Petr
Fakulta / součást
Fakulta sociálních věd
Obor
Sociologie a sociální politika
Katedra / ústav / klinika
Katedra veřejné a sociální politiky
Datum obhajoby
12. 9. 2012
Nakladatel
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních vědJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Onkologie, medicínská etika, sdělování diagnózy, vzdělávání lékařů, ohrožení zdravotníků, psychohygiena, syndrom vyhořeníKlíčová slova (anglicky)
Oncology, medical ethics, communication diagnosis, education of doctors, health threats, psychohygiene, burnoutBakalářská práce na téma Sdělování onkologické diagnózy z pohledu mladých lékařů se snaží zjistit, jaká je připravenost mladých lékařů na sdělování onkologické diagnózy pacientům a identifikovat související problémové oblasti v rámci českého zdravotnického systému. Analyzovány byly teoretické i praktické okolnosti sdělování onkologické diagnózy, včetně podmínek pracovního prostředí. Dále byly identifikovány vysoké nároky kladené na lékaře v institucionální zdravotní péči a popsáno související riziko profesního vyhoření. Prozkoumána byla i odborná příprava lékařů v systému pregraduálního a postgraduálního vzdělávání. Primární data byla získána pomocí kvalitativního výzkumu metodou polostruktuovaných rozhovorů s lékaři. Následnou analýzou a komparací se sekundárními zdroji dat vznikly kategorie, které tvoří další část práce. Interpretace kategorií jsou doplněny citacemi z proběhlých rozhovorů. V závěru práce jsou shrnuty odpovědi na výzkumné otázky.
The thesis called Informed of the Diagnosis to Cancer Patients from the Perspective of Young Doctors try to figure out what is the preparedness of young physicians to communicate the diagnosis to cancer patients and identify problem areas associated within the Czech health care system. The theoretical and practical considerations are analyzed, including the work environment. There are the high demands placed on physicians in institutional care and the associated risk of professional burnout is described. The training of physicians in undergraduate and postgraduate education was explored. Primary data was gathered using qualitative research method by semistructural interviews with doctors. The next part of the thesis are categories, that were interpreted by analysis and comparison of the secondary sources of data. Interpretations of categories are replenished by citations. The findings correspond to the main research questions.