Emerging Voices: The Portrayal of Minorities in the Work of Willa Cather
Vynořující se hlasy: portrét menšin v díle Willy Cather
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/40078Identifiers
Study Information System: 96425
Collections
- Kvalifikační práce [23775]
Author
Advisor
Referee
Ulmanová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
English and American Studies - French for Intercultural Communication
Department
Department of Anglophone Literatures and Cultures
Date of defense
25. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
English
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Amerika, diskurz, jinakost, performativita, identitaKeywords (English)
America, discourse, otherness, performativity, identityZáměrem této práce je prozkoumat portrét odlišných a pro svou jinakost upozaďovaných jedinců v beletristickém díle Willy Catherové. Text se soustředí především na román Moje Antonie (My Ántonia, 1917) napsaný v ich-formě. Komplementárními primárními zdroji jsou autorčiny dva zbývající prérijní romány - Ó Pionýři! (O Pioneers!, 1913, překlad můj) a Skřivánčí píseň (The Song of the Lark, 1915, překlad můj) - a dvě knihy z autorčiny pozdější tvorby - Smrt si jde pro arcibiskupa (Death Comes for the Archbishop, 1927) a Safíra a otrokyně (Sapphira and the Slave Girl, 1940, překlad můj). První dvě knihy jsou využity k předběžnému mapování témat, která Catherová později rozvinula v Mojí Antonii, druhé dvě představují autorčiny pozdější reflexe tématu jinakosti. Práce se zaměřuje na neutuchající zájem Catherové o zkoumání toho, jak v kontextu moderního Amerického národa působí bílý, mužský, heteronormativní diskurz. Svým "queer" psaním míní odhalit a rozvrátit mechanismy společenského nátlaku a dát hlas těm, kteří byli zatlačeni do pozadí projektu povstávajícího ekonomického impéria: etničtí "druzí" (Afro-Američané, Indiáni, evropští imigranti) a genderoví a sexuální "druzí" (ženy, homosexuálové a lesby) Identita moderní americké společnosti se opírá o konstrukci společenského "druhého" a umělou kategorie...
The thesis seeks to explore the portrayal of the othered, marginalized individuals in the fictional work of Willa Cather. The primary focus of the text is the first-person narrative of My Ántonia (1917). Other complementary primary sources are Cather's remaining two prairie novels - O Pioneers! (1913) and The Song of the Lark (1915) - and two books of the author's later artistic creation - Death Comes for the Archbishop (1927) and Sapphira and the Slave Girl (1940). The former two books function as a preliminary mapping of Cather's concerns developed in My Ántonia, the latter two texts present Cather's later reflections of otherness. The thesis focuses on Cather's incessant examination of the workings of the white, male, heteronormative discourse in the context of modern American nationhood: by her "queer" writing, she aims to unearth and subvert the coercive social mechanisms, and give voice to those who were eclipsed from the project of the rising economic empire: ethnic others (African Americans, Native Americans, European immigrants), and gendered and sexual others (women, homosexuals and lesbians). The identity of modern American society reposes on the construction of the social other and the artificial category of normality. Cather, on the other hand, examines the difference - sexual, racial,...