Stereotypy v díle Járy Cimrmana
Stereotypes in the Works of Jára Cimrman
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39974Identifiers
Study Information System: 93823
Collections
- Kvalifikační práce [23201]
Author
Advisor
Referee
Činátlová, Blanka
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Czech Language and Literature
Department
Department of Czech and Comparative Literature
Date of defense
18. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Jára Cimrman, divadlo, mystifikace, češství, parodie, pseudověda, tělesnost, demytizace, humorKeywords (English)
Jara Cimrman, theatre, mystification, Czechness, parody, pseudo-science, corporeality, de-mythologize, humourTato diplomová práce se zabývá dramatickým dílem Járy Cimrmana, jehož vznik zajistila dvojice autorů Zdeněk Svěrák a Ladislav Smoljak. Po úvodních kapitolách pojednávajících o genezi mystifikační legendy jménem Jára Cimrman, o cestě této osobnosti z rozhlasu na divadelní prkna a o samotném cimrmanovském kultu, se zaměříme na poetiku Divadla Járy Cimrmana. Styčné rysy divadelního souboru, mezi které patří specifické herectví, fenomén semináře a imaginativní humor, vedou potom přímo k vytyčení opakujících se stereotypů v dramatické produkci divadla. V dalším zkoumání se budeme zabývat žánrovým vymezením her i jejich obsahovým, tematickým a motivickým rámcem. Cílem práce je vysledovat tyto motivy, pokusit se je interpretovat a nastínit jejich postupný progres jak v rámci samotných her, tak v rámci dobové společenské atmosféry.
This thesis deals with the dramatic work of Jara Cimrman, which is based on the cooperation of two authors named Zdenek Sverak and Ladislav Smoljak. In the introductory chapters we analyze the genesis of mystifying legend named Jara Cimrman, then his way from the radio show to the theatre and also his own cult, which all leads to the general poetics of the Theatre of Jara Cimrman. We can find some related attributes in this theatre, like specific acting, phenomenon of their workshops and imaginative humour. All of these attributes leads to the definition of repetitive stereotypes in the plays of this theatre. In this thesis we also try to define the genre of the plays, also their subject matter, topics and their motives. The aim of this thesis is to describe these motives and also its gradual progress as in the particular dramas, so in the social atmosphere of those days.