Společenská odpovědnost firem
Corporate social responsibility
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/39890Collections
- Kvalifikační práce [19393]
Author
Advisor
Referee
Reichel, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Arts
Discipline
Adult Education and Personnel Management
Department
Department of Adult Education and Personnel Management
Date of defense
8. 6. 2012
Publisher
Univerzita Karlova, Filozofická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
společenská odpovědnost firem, SPF, stakeholders, etika, kultura organizace, klima v organizaci, personální marketing
Keywords (English)
corporate social responsibility, CSR, stakeholders, etics, organizational climate, organizational culture, personal marketing
Resumé V předkládané diplomové práci se zabývám fenoménem společenské odpovědnosti firem (CSR). Úvodní části práce jsou věnovány konceptu CSR obecně a jeho vývoji v kontextu dalších teorií zkoumajících rovněž téma odpovědnosti v podnikání, popsán je také doporučený postup implementace konceptu CSR do organizační strategie. Další kapitoly již pak vycházejí konkrétně z teorie stakeholders a obsahového vymezení CSR v rámci tří tematických sfér - ekonomické, sociální a environmentální. Část práce se soustředí na propojení konceptu CSR s oblastí řízení lidských zdrojů v organizacích. Praktická část práce má formu případové studie, v níž jsem se zaměřila na mapování konceptu CSR v oblasti řízení lidských zdrojů v konkrétním podniku a také na navržení dalších opatření vycházejících z konceptu CSR tak, aby přinesla pozitivní efekt firmě i zaměstnancům, kteří jsou významnou skupinu stakeholders. Klíčová slova: Společenská odpovědnost firem, teorie stakeholders, etika, harmonizace pracovního a mimopracovního života, řízení rozmanitosti, pracovní podmínky, péče o pracovníky, outplacement.
This thesis is focused on the phenomenon of corporate social responsibility (CSR). Opening parts of the work are devoted to the concept in general and its evolution in the context of other theories investigating the issue of responsibility in business as well. The part the work describes recommendations for the implementation process of the CSR concept into an organizational strategy. Following chapters are based on the stakeholder theory and a related specification of the CSR content within three thematic spheres - economic, social and environmental. A part of the work describes opportunities of CSR in a field of a human resources management. The last chapter describes utilization of CSR in the human resource management in the particular company. The chapter also contains recommendations based on the concept of CSR in order to bring positive effects to the company and employees, who are an important group of stakeholders. Key words: Corporate social responsibility, stakeholder theory, ethics, work-life balance, diversity management, working conditions, welfare service, outplacement.