Mravní usuzování dětí školního věku
Moral reasoning in schoolchildren
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38957Identifiers
Study Information System: 82659
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Lukášová, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology and Special Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Česky Následující práce si klade za úkol nahlédnout a zhodnotit problematiku morálního usuzování dětí ve věku druhého stupně základní školy, jež se účastní programu celodenního oddělení, spadajícího pod středisko výchovné péče. Pro orientaci v potížích těchto klientů jsem využila přístupu k dokumentaci, a následné vedení rozhovorů s těmito klienty. Cílem bylo stanovit, jaká dilemata tyto děti řeší, jak o nich morálně usuzují, s jakými motivacemi svého jednání se potýkají, a proč došli právě k těm závěrům o svých problémech, které je nakonec dostaly do problematické situace. Teoretickou citlivost a náhled na obecnou problematiku morálního usuzování jsem se získala z prací Lawrence Kohlberga a Jeana Piageta, respektive z jejich teorií o vývoji morálního usuzování (oba) a myšlení (v případě J. Piageta). S jejich teoriemi jsem následně diskutovala i své výsledky svého výzkumu o morálním usuzování klientů etopedického zařízení.
English Abstract The contents of this work are to inspect and assess the problems of moral reasoning of children of upper primary schools participating in the full-time department program which belong to the center of educational care. For better understanding of each client I used written documentation as well as held consultation with them. The aim was to determine what dilemmas were these children trying to solve, how they thought about them, what motivated their actions and what led them to get into trouble at the basis of their moral reasoning In order to obtain theoretical sensitivity as well as general insight into the issue of moral reasoning I started with the works by Lawrence Kohlberg and Jean Piaget, respectively, their theories about the moral development (both) and intellectual development (in the case of J. Piaget). I compared the results of my research with their theories about moral reasoning (in Discussion).