Objem těles
Volume of solids
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/38666Identifiers
Study Information System: 109091
Collections
- Kvalifikační práce [11322]
Author
Advisor
Referee
Staněk, Jakub
Faculty / Institute
Faculty of Mathematics and Physics
Discipline
Chemistry Oriented at Education - Mathematics Oriented at Education
Department
Department of Mathematics Education
Date of defense
21. 6. 2011
Publisher
Univerzita Karlova, Matematicko-fyzikální fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
objem, Archimédés, integrál, funkce více proměnnýchKeywords (English)
volume, Archimedes, integral, functions of several variablesTato didakticky zaměřená bakalářská práce se zabývá přiblížením původu vztahů pro ob- jemy těles probíraných na střední škole studentům na úrovni střední a vysoké školy. V úvodu ukazuje historický význam objemů těles a postupy, jichž bylo při jejich výpočtech využíváno ve starověkém Egyptě a Mezopotámii. Práce se dále zabývá definicí pojmu ob- jem tělesa, při jeho vysvětlení využívá Jordanovu míru. Vztahy pro objemy vybraných těles jsou odvozeny na základě integrálního počtu. Na závěr jsou prezentovány jiné způsoby od- vození těchto vztahů. Zaprvé metodou, jíž vymyslel ve starověkém Řecku Archimédés ze Syrákús, dále pak pomocí názorných představ a Cavalieriova principu. 1
This didactic oriented bachelor project helps to approach an origin of relations for the volumes of solids taught at high school. It is focused on high school and university students. At the beginning the project shows historical meaning of the volumes of solids and the processes which were used to enumerate them in the ancient Egypt and Mesopotamia. Further, the project deals with the definition of volume of solids; it is based on Jordan's measure. The relations for volumes of the sorted solids are derived using the integral calculus. In the end the other ways of deriving of these relations are shown. At first, it is the method that Archimedes from Syracuse invented, furthermore by the visual imaginations and the Cavalieri's principle. 1